Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Spildevand og rensning

    Spildevand og rensning er en del af produktionen af drikkevand. En vigtig ressource og et levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Hvad er osmose?

    Osmose og omvendt osmose i salt og ferskvand. Stofomdannelse, molekyler og kemiske bindinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Lys, refleksion og bølgelængde

    I forsøget ser vi på, hvad der sker, når lys bevæger sig gennem vådt og tørt tøj. Vi viser to forsøg i videoen. Det er ikke påkrævet, at man udfører begge forsøg.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Vands kredsløb

    Forstå vandets kredsløb og hvad det har af betydning for forbruget af vand som ressource.
    faktaboks

    Elevernes egne problemstillinger

    Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Åbning af Nordatlanten

    Forstå pladetektoniske kræfter og pladetektonik, og hvordan det hænger sammen med Jordens opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandværk: Hvor kommerdrikkevandet fra

    Hvad foregår egentlig på et vandværk? Lær om forbrugsmønstre og produktion af rent drikkevand som en ressource og et levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Geologiske tidsaldre

    Jordens landskab på tværs af geologiske tidsaldre
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Den vilde naturlog – mellemtrin

    Der er mere liv omkring dig, end du tror! Om levesteder, arter og biodiversitet.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på plankton

    I havets fødekæde kan planktonalger blive spist af dyreplankton, der også er plankton. Vandlopper og dafnier er dyreplankton ligesom fiskelarver og mange andre dyr. Hvis du kigger på en dråbe havvand i et mikroskop, kan du se, hvordan plankton ser ud i virkeligheden.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Dissektionsguide: Vildt, svin, høne, græshoppe og sild

    Her får du en guide til forskellige dissektionsaktiviteter med forskellige organer og/eller dyr. I guiden kan du lære om hvordan du skaffer materialerne, hvordan I gennemfører aktiviteten, og få gode råd til at gøre det til en succes.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Observer en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Find og sorter planter

    Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Vand som livsbetingelse og organismer

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Fototropisme og gravitropisme

    Hvad er fototropisme og gravitropisme? Hvordan registrerer planter, hvor der er lys, og hvordan ved de, hvilken vej de skal vokse? I dette eksperiment undersøger I, om det er lys, der får blomster til at åbne og lukke sig, eller om fx temperatur også har indflydelse. Se om I kan stresse planterne ved at tvinge dem til en anden døgnrytme.
    dissektion af fisk

    Få torsken på bordet!

    Eleverne engageres i casen om torskebestanden i Østersøen ved at gennemføre dissektion af torsk ud fra et undersøgelsesspørgsmål, der sætter fokus på torskenes lever.
    elever kigger i mikroskopper

    Undersøg jeres farvand: Behandl data

    Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Æggets indhold

    Æggets opståen og udviling. Evolution og tilpasning samt variation.
    gryde med damp

    Demoforsøg fordampning

    Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Statisk elektricitet

    I dette forsøg skal du ved hjælp af usynlige energiformer flytte en sodavandsdåse.
    Skip to content