Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Mineraler

    Geologer bruger mineraler til at identificere sten og klipper. Ved at bestemme sammensætningen af mineraler i stenen, kan man finde ud af hvordan og hvornår stenen eller klippen er blevet dannet.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Pas på din, min og vores jord

    Der er mange ting at tænke over, hvis vi vil passe på vores jord og miljø. Det gælder også fødevarer. Bæredygtighed, økologi og fødevarer som ressourcer.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Brydningsindeks, vand og olie

    Her kan man lave sin egen usynlighedsmaskine! Og samtidig lære noget om lys, materialer og brydningsindeks.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Glestjeres tilbagetrækning

    Global opvarmning og klimaforandringer får gletschere til at trække sig tilbage. Undersøg data fra forskellige målinger af glescheres udvikling.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Spil hvem er hvem

    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Den vilde naturlog – mellemtrin

    Der er mere liv omkring dig, end du tror! Om levesteder, arter og biodiversitet.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand som ressource

    Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel elektromotor

    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Årstider og et år på jorden

    Forståelse af årstiderne. En praktisk aktivitet, der sigter mod at lade eleverne udforske soljordsystemets indflydelse på årstiderne.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Kloak

    Kloakken er en vigtig spiller i produktionen af drikkevand som ressource og et levevilkår. Samtidig lærer den os noget om vores forbrugsmønstre.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Vand på Mars

    Vand på jorden har dannet forskellige landskabsformer, og disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer, at der har været vand.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Afsmeltning af isen – på land og i vand

    Global opvarmning og klimaforandringer får isen til at smelte. Undersøg, hvordan afsmeltning sker på land og i vand.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Månens kratere

    Hvis du nogensinde har set på månen med en kikkert, ved du, at den er fyldt med store kratere. Med dette forsøg kan du vise, hvorfor nedslagskraterne bliver så store, som de gør.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på plankton

    I havets fødekæde kan planktonalger blive spist af dyreplankton, der også er plankton. Vandlopper og dafnier er dyreplankton ligesom fiskelarver og mange andre dyr. Hvis du kigger på en dråbe havvand i et mikroskop, kan du se, hvordan plankton ser ud i virkeligheden.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Fremtidens fødevarer – OBS forløb med flere aktiviteter

    I undervisningsmaterialet “Fremtidens Fødevarer” undersøger vi, hvordan bioteknologi kan bruges i produktionen af bærdygtige fødevarer. På den måde kan vi nemlig sikre, at der altid vil være mad nok til alle – også selvom vi bliver flere og flere mennesker på planeten.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Den kosmiske kalender

    Forstå udviklingen af Universet, som opstod for 13,7 milliarder år siden. For at få et indtryk af det tidslige forløb den lange udvikling kan vi forestille os, at vi sammenligner Universets alder med det ganske almindelige tidsrum, der svarer til vores velkendte år.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Fototropisme og gravitropisme

    Hvad er fototropisme og gravitropisme? Hvordan registrerer planter, hvor der er lys, og hvordan ved de, hvilken vej de skal vokse? I dette eksperiment undersøger I, om det er lys, der får blomster til at åbne og lukke sig, eller om fx temperatur også har indflydelse. Se om I kan stresse planterne ved at tvinge dem til en anden døgnrytme.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Overfaldespænding

    Nogle gange laver man faktisk eksperimenter, uden at man selv ved det! Dette forsøg har du sikkert set før – men uden at tænke nærmere over det. Morgenmaden klumper helt af sig selv sammen i mælken for øjnene af dig.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Hologram

    Hologram. Lys, molekyler, stråling, naturkræfter og bølgelængde.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav forvandlingsbur til sommerfugle

    Sommerfugle er flotte, farverige og fascinerende. De svæver elegant gennem luften eller sidder på en blomst og suge nektar. I kan selv lave et forvandlingsbur og opleve larverne blive til sommerfugle.
    Skip to content