Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    dreng undersøger blomst

    Observér en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Transitmetoden og exoplaneter

    Det kan være svært at observere exoplaneter direkte, derfor benytter man sig i langt højere grad af transitmetoden: Her udnyttes at exoplaneter der bevæger sig ind foran en stjerne absorberer noget af lyset fra stjernen. Opstilling præsenteret her kan benyttes til at demonstrere hvordan transitmetoden bruges til at detektere exoplaneter.
    gryde med damp

    Demoforsøg fordampning

    Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Energi i bioethanol

    Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Det er derfor, man kan bruge det som brændstof til biler. Undersøg, hvad der sker, når bioethanol afbrændes.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Insekter med fremtid i

    Naturgrundlaget rummer alternative ressourcer – fx kan insekter bruges til produktion af fremtidens bæredygtige fødevarer.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Byg levesteder til bier og blomster

    Byg levesteder til bier og blomster. Dyr, arter, biodiversitet og økologisk niche.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Hvede som energi

    Hvede er en af de fødevarer, der produceres mest af i verden, og 99 procent af alle mennesker spiser hvede dagligt. I dette forsøg skal du undersøge, hvilke to energiholdige næringsstoffer hvede egentlig består af – og som giver os energi til livet.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Pladetektoniske kræfter

    Forstå de pladetektoniske kræfter på Jorden og forstå hvordan man kan benytte bjergarter til at undersøge Jordens fortid. Her fokuseres der på bjergarter fra Limfjordsområdet.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel højtaler

    Forsøget demonstrerer, hvor simpelt en højttaler kan bygges, og hvordan lyd skabes af vibrationer. Forsøget er oplagt til byg-selv aktiviteter i en klasse.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Lydbølger

    Undersøg sammenhænge mellem vibrationer og lyd. Måske har du kigget på en højtaler, som spiller musik, og opdaget, at den bevæger sig.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav forvandlingsbur til sommerfugle

    Sommerfugle er flotte, farverige og fascinerende. De svæver elegant gennem luften eller sidder på en blomst og suge nektar. I kan selv lave et forvandlingsbur og opleve larverne blive til sommerfugle.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Råstoffer

    Forbrug af mineralske råstoffer og FN’s Verdensmål
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Mekanisk energi, potentiel og kinetisk energi

    I dette forsøg skal du på detektivjagt efter en teori. Du bliver præsenteret for en dåse, der, når den bliver lagt ned og trillet hen langs et bord, triller tilbage igen til udgangspunktet. Og den bliver ved med at komme tilbage, ligegyldigt hvor mange gange du skubber den af sted. Næsten som hvis du trillede den op ad en bakke, og den kom tilbage igen af sig selv.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Vands kredsløb

    Forstå vandets kredsløb og hvad det har af betydning for forbruget af vand som ressource.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Vand som livsbetingelse og organismer

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Stjerner

    Hvorfor fødes en stjerne? Stjerner, solsystem, planetbaner, universet.
    illustration planet

    Exoplaneter – hvordan finder vi dem?

    Eleverne undersøger de tre metoder, vi i dag anvender til at finde og sige noget om exoplaneter og deres atmosfære.
    dissektion af fisk

    Få torsken på bordet!

    Eleverne engageres i casen om torskebestanden i Østersøen ved at gennemføre dissektion af torsk ud fra et undersøgelsesspørgsmål, der sætter fokus på torskenes lever.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Æggets indhold

    Æggets opståen og udviling. Evolution og tilpasning samt variation.
    Skip to content