Pas på din, min og vores jord
Der er mange ting at tænke over, hvis vi vil passe på vores jord og miljø. Det gælder også fødevarer. Bæredygtighed, økologi og fødevarer som ressourcer.
Fra jord til bord og tilbage igen
Undersøg naturgrundlaget og produktion af fødevarer – fra jord til bord og til jord igen.
Elevernes egne problemstillinger
Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
Vand, vitaminer og videnskab
I dette NV-forløb skal eleverne opnå viden og kundskaber om udvalgte naturvidenskabelige problemstillinger og deres perspektiver. Elevernes nysgerrighed og engagement indenfor det naturvidenskabelige område skal fremmes, ligesom Naturvidenskabeligt Grundforløb skal bidrage til såvel elevernes almendannelse som til afklaring af deres studieretningsvalg.
Ekspert i vitaminer på 15 min.
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.
Tyggegummi og chokolade
Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau.
Hvor er der grus i vores lokalområde?
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Grus i maskineriet
Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om manglen på grus og sand. En grusgrav nær skolen undersøges, og der udarbejdes en model for grusgravning. Der arbejdes med erstatningsmaterialer. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4.
Elevernes egne problemstillinger
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Hvad sker der ved grusgravning?
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.