- Forside
- >
- Gymnasium
Naturvidenskabens ABC til gymnasiale uddannelser
Naturvidenskabens ABC beskriver 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser, dine elever bør kende til. De indeholder og bygger alle på store fortællinger, som har haft stor betydning for udviklingen af naturvidenskaben som felt og for samfundet generelt. Brug dem som inspiration i din undervisning og til drøftelser af progression i fagteamet. Materialet henvender sig både til STX, HTX, HHX og EUX.
Gå på opdagelse i de 10 erkendelserne, og find for hver af dem:
- Introduktionsfilm, der rammesætter erkendelsen
- Inspirationsmateriale, der kobler erkendelsen til gymnasiets læreplaner i forskellige fag
- En forskerfilm, hvor en forsker fortæller om erkendelsens betydning for dennes arbejde
- En progressionsbeskrivelse, der viser, hvordan erkendelsen udfoldes fra indskolingen over mellemtrin og udskoling frem til gymnasiet
- Konkrete undervisningsforløb, du kan bruge med dine elever
Download og print plakaten med de 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser og hæng den i klasseværelset eller forberedelseslokalet.
CFU har udarbejdet relevant materiale, du kan bruge direkte i din undervisning. Find bl.a. film og tv-udsendelser til hver enkelt erkendelse.
Fremhævede undervisningsforløb til gymnasielle uddannelser
Fundamentale fysiske kræfter
Tre forskellige aktiviteter: fra densitet og opdrift i 1.g, over Atwoods faldmaskine i 2.g og til de fire fundamentale kræfter i 3.g, som er med til at belyse Naturvidenskabens ABCs Erkendelse 8: ‘Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet’.
Energi, energiformer, energibevarelse
Fire forslag til aktiviteter om energiformer og -bevarelse, som er egnede til at skabe faglig diskussion mellem eleverne om vigtige begreber og pointer vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 9: Energien i universet er bevaret, men kan ændres fra én form til en anden.
Grundstoffer, system og skabelse
Den 7. erkendelse i Naturvidenskabens ABC er, at alt i universet er opbygget af små partikler. Partikler kan betyde mange ting lige fra quarker til molekyler. De to typer aktiviteter i dette inspirationsforløb handler om atomer og atomkerner. Find inspiration til undervisningen i Grundstoffernes Periodesystem og i Hydrogenfusion i Stjerner.
Grundvand – en unik ressource og klimaudfordring
Inspirationsforløbet er udarbejdet til erkendelse 3 i Naturvidenskabens ABC: ‘Naturens ressourcer er konstante og indgår i et kredsløb’. Gennem arbejde med caseforsøg, laboratorieforsøg og mundtlig fremlæggelse arbejder eleverne med forståelsen af vand som ressource og ressourcens sårbarhed overfor menneskelig påvirkning samt grundvand som en del af udfordringen med klimaforandringer i Danmark.
Naturen er rig på biodiversitet
Forslag til aktiviteter, hvor eleverne, fra en økologisk vinkel, kan arbejde med centrale begreber vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: Naturen er rig på biodiversitet.
Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt
Forslag til undervisningsaktiviteter, der kan anspore elevernes evner til at diskutere emner vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt, med særligt fokus på delerkendelsen “Menneskelig aktivitet kan gøre uigenkaldelig skade på naturgrundlaget”.
Alt liv har udviklet sig gennem evolution
Forslag til undervisningsaktiviteter, der kan anspore elevernes evner til at diskutere emner vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 5: Alt liv har udviklet sig gennem evolution. Aktiviteterne har evolutionsbiologi, tilpasning, nedarvningsmønstre, biologisk variation og naturlig selektion samt artsdannelse som omdrejningspunkter.
Kan oceanerne stige 400 m?
Inspirationsforløbet er udarbejdet til erkendelse 2 i Naturvidenskabens ABC: ‘Jordens overflade og klima udgør et dynamisk system‘.
Vand, vitaminer og videnskab
I dette NV-forløb skal eleverne opnå viden og kundskaber om udvalgte naturvidenskabelige problemstillinger og deres perspektiver. Elevernes nysgerrighed og engagement indenfor det naturvidenskabelige område skal fremmes, ligesom Naturvidenskabeligt Grundforløb skal bidrage til såvel elevernes almendannelse som til afklaring af deres studieretningsvalg.