Formålet med forløbet er, at eleverne arbejder med centrale begreber i tilknytning til erkendelsen om, at energien i universet er bevaret, men kan ændres fra én form til en anden.
Centralt i aktiviteterne står elevernes eget arbejde med at tilegne sig begreber gennem indbyrdes diskussion og selvstændig eksperimenteren med simulationer.
Tilpasning
Både Kortspil om energiformer og Begrebskort om energiformer og omformning kan bruges som både introduktion til energiformerne elektrisk energi, varmeenergi, kemisk energi, kinetisk energi, potentiel energi, strålingsenergi og kerneenergi og som repetition. Begge aktiviteter er velegnede til gruppearbejde i grupper af 2-4 elever og er designet til at fremme faglige diskussioner mellem eleverne. Spillene tager ca. 15-20 minutter, inklusiv udklipning af kort.
Aktiviteten Sorteringskort om kinetisk energi egner sig til gruppearbejde i grupper af 2-3 elever og varer omkring ti minutter. Det forudsættes, at eleverne kender formlen Ekin=½mv2 og har arbejdet med den. Aktiviteten er egnet til at understøtte forståelse af henholdsvis massens og hastighedens betydning for kinetisk energi samt henholdsvis lineær vækst og potensvækst.
Arbejdsarket Energi-skatepark strukturerer elevernes undersøgelser af simulationen Skatepark på hjemmesiden PhET.colorado.edu. Eleverne kan arbejde individuelt eller i par med at udforske simulationen og dermed udvikle deres forståelse af, hvad energibevarelse og mekanisk energi betyder for deres hverdag og verden omkring dem.
Progressionsbeskrivelse
Se progressionsbeskrivelsen til Erkendelse 9: Energien i universet er bevaret, men kan ændres fra én form til en anden for yderligere inspiration og information.