Aktiviteter > Undersøg jeres farvand: Indsaml
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
Delaktivitet | Sted | Udstyr | Hvad eleverne skal gøre på stedet | Vejledning til fremgangsmåde | |
Vejledningerne dækker både fremgangsmåde på ekskursionsstedet og tilbage på skolen
– for uddybning se nederst ‘Hvad kan ellers være rart at vide’ |
|||||
Mål iltindhold i havet | Prøver tages på ekskursionen og analyseres på stedet | Datalogger med iltsensor | Måle temperaturen, aflæse resultatet og notere data (fx i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’ | Læs om fremgangsmåde i ‘Mål ilt og temperatur’ fra Skoleskibet Ry | |
Mål temperatur i havet | Nem- mest: Vand- prøve- hentes med indbygget termometer |
Alternativt, robust og vand-
bestandigt termometer på snor med lod i eller på pind |
Måle temperaturen, aflæse resultatet og notere data (fx i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’ | Sænk termometeret ned i vandsøjlen.
Sørg for at notere i ca. hvilken dybde temperaturen måles. Slå fx knuder for hver meter på snoren, termometeret hænger i |
|
Mål saltindhold i havet | Enten tages prøver på ekskursionen og analyseres på stedet
Eller hjembragte vandprøver analyseres på skolen |
Alternativ spand (fx fra yoghurt) med snor i
Refraktometer (hvis analyse på stedet) Flaske med tæt låg (hvis analyse tilbage på skolen) |
Indsamle havvand.
Enten foretage analyse af saltindholdet på stedet ved hj. af refraktometeret og notere i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’. Eller tage vandprøven (fx ca. 1 l) med tilbage til skolen |
‘Måling af salt i havet’ fra Hovedet i Havet og/eller ‘Måling af salinitet’ fra Havet i Skolen | |
Mål nærings-
stoffer i havet |
Alternativ spand (fx fra yoghurt) med snor i
Vandanalyse- sæt til måling af fosfat, ammonium, nitrat og nitrit Evt. målebægre 250 ml i plast Flaske med tæt låg (hvis analyse tilbage på skolen) |
Enten måle næringsstofindholdet, aflæse resultatet og notere data (fx i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’.
Eller indsamle havvand og tage vandprøven (fx ca. 1 l) med tilbage til skolen |
Vejledning med brug af vandanalyse-kuffert, hvor der er reagenser for fosfat samt N, fx som ammonium, nitrat og nitrit: ‘Måling af P og N i rensedammen’ fra Skoven i Skolen.
Alternativt bruges teststave (stix) til fosfat, ammonium, nitrat og nitrit. Hertil er målebægre nødvendige, fx 250 ml i plast eller syltetøjsglas |
||
Opsaml bund-
sediment (forud for ‘Lav et liglagen’) |
Prøver tages på ekskursionen og hjembringes til skolen | Nemmest: Bundprøvehenter på stang
Alternativt bunden af en overskåret flaske fastgjort på stang Spand med låg til transport tilbage på skolen Dunk til havvand Pose til rådnende tang |
Indsamle sort, lugtende bundsediment og tage bundprøven (nok til at dække bunden til ca. 4 cms højde i et akvarie) tilbage til skolen.
Indsamle lidt rådnende tang. Indsamle dunk med havvand (kan evt. alene gøres af læreren, der tager nok til alle grupper fx 5 l) |
Læs mere om ‘Liglagen’ fra Hovedet i havet.
Find en udførlig beskrivelse af fremgangsmåde i ‘Lav jeres eget ‘liglagen’ af svovlbakterier’ fra Hovedet i Havet |
‘Undersøg jeres farvand’ er todelt: Først gennemføres forskellige målinger, og både data og konkret materiale i form af havvand og bundslam indsamles. Dette sker på en ekskursion og beskrives i denne aktivitetsvejledning. Dernæst behandles data og indsamlet materiale, når eleverne er tilbage på skolen, som det beskrives i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Behandl data’.
I det følgende præsenteres selve de undersøgende aktiviteter, der finder sted på ekskursionsstedet, som er en strand eller havn. Lav dertil selv en eventuel introduktion til dagen hjemmefra om transport og frokostpause.
Varigheden af de undersøgende aktiviteter på ekskursionsstedet: Ca. 60-120 min. afhængig af, om man lader alle grupper gennemføre alle målinger/indsamlinger, eller målingerne/indsamlingerne fordeles på grupperne*. Hertil kommer transport og frokostpause.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire. De fem delaktiviteter kan organiseres som fem stationer, som grupperne cirkulerer imellem.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 20 min. | Lytter til lærerens instruktion | Viser eleverne, hvordan det konkrete måle- og indsamlingsudstyr virker.
Gentager arbejdsspørgsmålet, som dagens undersøgelser (og den efterfølgende behandling tilbage på skolen) er med til at finde svar på. Instruerer i sikkerhed ved stranden/havet |
Ca. 20 min. ved hver station – fx 100 min. i alt inklusiv skift* | Cirkulerer med sin gruppe mellem de fem stationer.
Udfører målinger og indsamler materiale i form af vand og bundsediment. Noterer data i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’ |
Befinder sig ved den/de mest instruktionskrævende station(er).
Holder øje med eleverne med fokus på sikkerhed ved vandet Sørger for, at eleverne får noteret i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’ |
* Her er aktiviteten beskrevet ud fra, at alle grupper gennemfører alle fem delaktiviteter for at opnå størst mulig førstehåndserfaring for flest mulige |
Lærerens instruktion, inden eleverne cirkulerer mellem stationerne, kan fx komme ind på:
Hvad karakteriserer vores farvand mht. ilt, temperatur, saltindhold og næringsstoffer i sammenligning med andres data?
Elevarket ‘Notér jeres data fra havet’ kan eventuelt ledsages af disse forklaringer:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’, der består af fem mulige delaktiviteter, kunne således lyde:
Under ‘Hvad skal der bruges?’ skitseres de fem delaktiviteter enkeltvis, idet der kan plukkes den eller de delaktiviteter ud, som vurderes at passe.
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Følgende fremgår også af aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Bearbejd data’:
Det særlige udstyr, som skal bruges til de fem målinger/indsamlinger kommer i reglen med detaljerede instruktioner, der vil være lærerhenvendt, og som er specifikke for det pågældende udstyr, hvorfor vi ikke kommer nærmere ind på det her. Her kommer derimod en række praktiske tips og forslag til hjemmelavede løsninger til den lærer, der enten ikke har erfaring med denne slags undersøgelser eller ikke har udstyret og/eller mangler mulighed for at købe eller låne det:
Måling af temperatur foretages lettest ved hjælp af en særlig vandprøvehenter, hvis denne har indbygget termometer. Ellers kan en hjemmelavet version være en snor (tyndt reb) med et vandbestandigt og robust termometer samt et lod af en art (fx sten med hul i, lille anker eller et gammeldags metallod). Det kan være en fordel at slå knude for hver meter på snoren/rebet, så man kan aflæse ca. hvor langt nede temperaturen måles.
Måling af saltindhold kan gøres ved hjælp af mindst fem forskellige metoder, der har det til fælles, at der skal hentes vand op fra havet. Dette gøres som nævnt ovenfor lettest ved hjælp af en særlig vandprøvehenter. Har man ikke en sådan til rådighed, kan en hjemmelavet version være en spand med snor (tyndt reb) i, fx 5 liters spand, som kan købes med tætsluttende låg eller 1 liters spande fra fx yoghurt med låg. Kun én af metoderne er hensigtsmæssig ude på selve ekskursionen: Måling med refraktometer. De andre fire metoder, som er inddampning, fældning, ledningsevne og massefylde foregår tilbage på skolen. Derfor er det nødvendigt at tage havvand med hjem fra ekskursionen.
Måling af næringsstoffer foretages også med udgangspunkt i en vandprøve, der enten tages ved hjælp af vandprøvehenteren eller en spand med snor i – se ovenfor. Medmindre det er meget dårligt vejr på ekskursionsdagen kan analysen af vandprøven fint foregå på stedet. Der kan enten bruges et vandanalysesæt, hvor der er forskellige reagenser til ammonium, nitrat og nitrit samt fosfor. Sættet indeholder som regel også pH-indikator. Det er lidt en smagssag, hvad der skal undersøges for. Fosfor, nitrat og nitrit er (sammen med iltindhold) det, der kan sammenlignes med i det kort med datapunkter fra Havet i Skolen, som eleverne bl.a. skal sammenligne deres egne data med, når de er tilbage på skolen. Derfor kan disse næringsioner være oplagte at måle. Ønsker man, at eleverne opnår erfaring med at måle pH også, kan det medtages. Et alternativ til vandanalysesættet med reagenser er teststave også kaldet stix, hvor man blot dypper et engangsplaststykke og aflæser værdien med det samme.
Måling af iltindhold foregår ved hjælp af en datalogger med iltsensor. Nogle modeller kan måle både temperatur og iltindhold på én gang, hvorfor to af de stationer, som eleverne cirkulerer imellem, kan slås sammen.
Indsamling af bundsediment kan foregå ved hjælp af en speciel bundprøvehenter. Alternativt kan en hjemmelavet løsning være en lang stang (evt. teleskopstang, fx én man bruger til malerruller), hvorpå man fastgør en overskåret plastflaske – gerne én af de faste, der har været sodavand i. Man kan bruge bundenden, der monteres med hullet opad ved hjælp af plastikstrips og gaffatape (hvoraf det sidste naturligvis ikke holder evigt i kontakten med vand). På den måde får man lavet en meget lang “suppeøse”, der kan bruges til at hente bundsedimentet op med.
Det særlige udstyr kan købes hos de forhandlere, som mange skoler i forvejen køber naturfagsudstyr hos. Noget af udstyret er ganske bekosteligt, og der kan med fordel lånes udstyr via lokale naturvejledere – se nedenfor. Visse forhandlere af elektronisk udstyr til hjemmet udbyder også flere-i-én digitale vandmålere (til bl.a. saltholdighed og temperatur) til billige penge. Disse har Astra ikke afprøvet.
Der er naturligvis forskel på, hvor let eller svært det er for den enkelte skole at tage på ekskursion til havet, men uanset skolens beliggenhed vil der som regel være hjælp at hente hos den lokale naturvejleder, som kan findes via Naturvejlederforeningens hjemmeside.
Naturvejledere kan i mange tilfælde være behjælpelige med at skaffe kontakt til andre naturvejledere, der har faciliteter og udstyr til en ekskursion til havet. Nogle skolers lokale naturvejledere vil ligefrem kunne bookes til konkret hjælp med at gennemføre undersøgelserne.
Følgende fremgår også af aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Bearbejd data’:
‘Undersøg jeres farvand’ er her iscenesat som en undersøgelse af typen observation, som beskrevet nærmere i ‘Typologi indenfor undersøgelser’ på testoteket.dk.
Kendetegnende for observation er, at “elever udfører praktisk arbejde for at lede efter bl.a. mønstre, ligheder, forskelle og detaljer ved at lave omhyggelige, systematiske registreringer af det, man kan sanse. Ofte anvendes udstyr til at forstørre, måle, tælle m.m.”
I de to dele af ‘Undersøg jeres farvand’ (‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’ og ‘Undersøg jeres farvand: Behandl data’) foretager eleverne en række målinger af forskellige forhold i havvandet. De benytter således forskellige undersøgelsesteknikker: Bundprøvetagning, vandprøvetagning, iltmåling, temperaturmåling, kemisk vandanalyse med fokus på P og N og salinitetsbestemmelse. I forbindelse med disse undersøgelsesteknikker bringes en mængde måleudstyr i anvendelse.
Overordnet set gennemfører eleverne dette praktiske arbejde for at sammenligne deres farvand med data fra Østersøen, som forskere finder frem til. Dvs., at de kommer til at lede efter forskelle og ligheder mellem deres farvand og Østersøen, og mellem deres data og forskernes.
Bundprøvetagningen indgår efterfølgende i en undersøgelse ‘Lav et liglagen’ af typen illustrationsforsøg, som beskrevet nærmere i ‘Typologi indenfor undersøgelser’ på testoteket.dk.
Eleverne undersøger ved brug af kort og modeller de geografiske forhold i Østersøen, der gør Østersøen til brakvandsområde.
Eleverne eksperimenterer med, hvilken betydning vandets temperatur og indhold af salt har for, hvordan det vil fordele sig i vandmassen.
Eleverne sammenligner deres egne data fra undersøgelserne af eget farvand med forskernes data fra bl.a. Østersøen.
Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
Eleverne engageres i casen om torskebestanden i Østersøen ved at gennemføre dissektion af torsk ud fra et undersøgelsesspørgsmål, der sætter fokus på torskenes lever.