Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lysbølger, proteiner og æggehvide

    Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
    hånd med bænkebidder

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Biodiversitet – idékatalog

    Idékatalog til mere biodiversitet i Københavns Kommune – sammen med børnene.
    elektrisk kredsløb

    Undersøg materialers egenskaber

    Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektromotor

    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Polaritet og vand

    Polaritet og vand. Materialer, kemiske forbindelser, materialeegenskaber.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav i rummet

    Lav som organisme, og deres rolle i økosystemet, og som en del af naturplejen og naturforvltningen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Xylem og kapilærkraft

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    faktaboks

    Elevernes egne problemstillinger

    Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Klassifikation

    Klassifikation af organismer, variation og naturlig tilpasning.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på blade

    Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand som ressource

    Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Hvede som energi

    Hvede er en af de fødevarer, der produceres mest af i verden, og 99 procent af alle mennesker spiser hvede dagligt. I dette forsøg skal du undersøge, hvilke to energiholdige næringsstoffer hvede egentlig består af – og som giver os energi til livet.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Statisk elektricitet

    I dette forsøg skal du ved hjælp af usynlige energiformer flytte en sodavandsdåse.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Tsunami

    Forstå, hvad en tsunami er, og hvad det har at gøre med fænomener såsom pladetektonik, havstrømme og vejrsystemer.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Vand som livsbetingelse og organismer

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    elever undersøger skovbund

    Undersøg shelterpladsen

    Eleverne udforsker mulighederne på en shelterplads – enten på en lokal shelterplads eller via kort. Med udgangspunkt i shelterpladsen forklarer de vandets kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Strøm og magnetisme

    Undersøg, hvordan nogle materialer kan lede strøm, men ikke kan magnetiseres, og hvordan nogle materialer ikke leder strøm og ikke påvirker magnetfeltet. Design selv dele af undersøgelsen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Forskellighedsdug

    Værktøj til at kortlægge arter og få øjenene op for biodiversitet blandt de yngste.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Producer vekselspænding

    Formålet med aktiviteten er at undersøge, hvordan man kan producere en vekselspænding med en stangmagnet og en spole.
    Skip to content