Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Det moderne menneske

    Formålet med denne øvelse er at udvide elevernes forståelse for det moderne menneskes vej til toppen af fødekæden og give dem en bedre fornemmelse for de mekanismer, der har været afgørende for menneskets udvikling, overtagelse og succes på Jorden gennem de sidste 12.000 år.
    elever kigger i mikroskopper

    Undersøg jeres farvand: Behandl data

    Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
    Kims leg

    Kan I gætte, hvem jeg er

    Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Newtons tredie lov

    En raket bevæger sig i princippet fremad på samme måde som en løbsk oppustet ballon. For at blive klogere på raketter kan man derfor kigge nærmere på balloner. Undersøg, hvad der sker, når du puster en ballon op og når du slipper den.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandets kredsløb

    Lær om vandets kredsløb, som sikrer vores levevilkår. Vores forbrugsmønster gør vand til en ressource, der indgår i en produktion.
    svamp på tallerken

    Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden

    Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Statisk elektricitet

    I dette forsøg skal du ved hjælp af usynlige energiformer flytte en sodavandsdåse.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Planters behov for lys

    Planter laver fotosyntese. Fotosyntese betyder, at planterne bruger energien fra solens stråler til at omdanne kuldioxid og vand til ilt og sukker. I dette forsøg vil du få et indblik i, hvad der sker med plantefrø og planter, der ikke får lys.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Åbning af Nordatlanten

    Forstå pladetektoniske kræfter og pladetektonik, og hvordan det hænger sammen med Jordens opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – padder og krybdyr

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af krybdyr og padder i Danmarks Naturkanon. God
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Fototropisme og gravitropisme

    Hvad er fototropisme og gravitropisme? Hvordan registrerer planter, hvor der er lys, og hvordan ved de, hvilken vej de skal vokse? I dette eksperiment undersøger I, om det er lys, der får blomster til at åbne og lukke sig, eller om fx temperatur også har indflydelse. Se om I kan stresse planterne ved at tvinge dem til en anden døgnrytme.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Grundstoffer i smartphone

    Grundstoffer i en smartphone. Grundstoffernes periodiske system, molekyler, atomer, kemiske bindinger.
    kort over sted i Danmark

    Hvor er der grus i vores lokalområde?

    Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel højtaler

    Forsøget demonstrerer, hvor simpelt en højttaler kan bygges, og hvordan lyd skabes af vibrationer. Forsøget er oplagt til byg-selv aktiviteter i en klasse.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Damp som energi

    Damp kan udnyttes i maskiner. Derfor satte dampmaskiner gang i mange opfindelser for cirka 250 år siden, hvor dampmaskinen blev en vigtig del af den industrielle revolution. I dette forsøg skal du bruge vand og damp til at skabe kraft og bevægelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Stamcellekød

    Vi står i disse år i global klimakrise og har oplevet en global fødevare­krise, der af de fleste ses som et varsel om, at verden står med enorme udfordringer i forhold til fremover at brødføde sin voksende befolkning. Stamcellekød kan være et blandt mange redskaber til at afbøde begge dele.
    hånd med bænkebidder

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vand fra toilettet

    Kan man drikke vand fra toilettet? Lær om produktion og forbrugsmønstre ift. drikkevand som ressource og levevilkår.
    elev opgave med tyggegummi

    Tyggegummi og chokolade

    Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau. 
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektromagnetisme

    Elektromagnetisme. Magnetisme, elektromagnetisk kraft, fundementale naturkræfter.
    Skip to content