Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    CO₂

    CO2 i udånding. Respiration og energibevarelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Spildevand og rensning

    Spildevand og rensning er en del af produktionen af drikkevand. En vigtig ressource og et levevilkår.
    dreng undersøger blomst

    Observér en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – insekter

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af insekter i Danmarks Naturkanon.
    faktaboks

    Elevernes egne problemstillinger

    Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Mindre madspild

    Fødevarer er en vigtig ressource. Hvis vi skal tænke bæredygtighed, skal vi arbejde med økologi og med at mindske madspild.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Drivhuseffekten

    Drivhuseffekten og klimaforandringer. Den globale opvarmning.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    PH skala med hibiscus blomst

    Undersøg, hvordan man kan bruge knoppen fra en rød hibiscusblomst til at lave en farveskiftende pH-indikator.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Potentiel energi

    Potentiel og kinetisk energi. Energiformer.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Havets geodiversitet

    Havbundens mangfoldighed, værdi og fortælling
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Hvad består partikler af?

    Her zoomer vi ind på menneskekroppen og finder de mindste byggesten, vi kender i dag. Se hvor mange partikler, der udgør en person og undersøg, hvordan energi og stof hænger sammen. Er en partikel en ting eller ren energi?
    svamp på tallerken

    Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden

    Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Landbrug i rummet

    Teknologiudviklingen giver mulighed for at realisere fremtidens bæredygtige fødevareproduktion fx gennem landbrug i rummet.
    østersøen geografiske forhold kort

    Bliv klog på Østersøens geografiske forhold

    Eleverne undersøger ved brug af kort og modeller de geografiske forhold i Østersøen, der gør Østersøen til brakvandsområde.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Renseanlæg

    Vores forbrugsmønstre gør renseanlæg til en vigtig del af produktionen af drikkevand som ressource og levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    99 arter

    Her kan du se de 99 arter, som børn skal se og lære at kende – inden de bliver voksne.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    CO2 s egenskaber

    CO2 er en tung gas – så tung, at sædebobler kan svæve på den. Her kan du få sæbebobler til at hoppe og svæve på et lag af CO2.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    DNA i banan

    Formålet med øvelsen er at give eleverne mulighed for at se DNA strenge med det blotte øje.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Albedo og solens effekten

    I øvelsen undersøges det hvordan Solen påvirker forskellige overflader og hvordan dette påvirker albedoen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Invasive arter

    Mennesker har altid taget planter og dyr med fra et sted til et andet, hvor de ikke hører naturligt hjemme. Nogle af de indførte arter bliver invasive og spreder sig på bekostning af naturligt hjemmehørende arter. De truer derved natur og biodiversitet, og globaliseringen er med til at forværre problemet.
    Skip to content