Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Solceller og energi

    Solceller og vedvarende energi. Lys, energiformer, vedvarende energikilder, energiforsyning, energiomsætning.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandforbrug

    Drikkevand er en ressource og et levevilkår. Lær om vandforbrug, forbrugsmønstre og produktion.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Adaption og udvikling

    Forstå termen adaptation også kaldet tilpasning. Som en del af evolutionen er organismer nød til at følge med tiden, og tilpasse sig de omgivelser de lever i, da naturen løbende ændrer sig.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Enzymer

    Enzymer er proteiner, der findes i alle levende væsener. Alt lige fra encellede bakterier til flercellede planter og dyr har enzymer. Enzymer er en af livets vigtigste dele og uden enzymer ville liv ikke kunne eksistere. Du kan bl.a. læse om hvordan enzymer dannes i kroppen og hvordan de virker.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Mikrobølger vand og luft

    Mikrobølgeovne påvirker luft og vand vidt forskelligt. Dette kan man vise ganske enkelt ved at komme to lukkede balloner ind i en mikrobølgeovn. Ballonerne skal kun være pustet lidt op, og i den ene skal der være en smule vand.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Forbrug af drikkevand

    Lav en undersøgelse i klassen om jeres forbrug af vand
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Sol som energi

    I dette forsøg skal du lave en ovn, der ikke bruger elektricitet, men i stedet udnytter solens energi. Denne type ovn kaldes en solovn. I fuld størrelse kan ovnen på en skyfri dag tilberede to til tre gryder med mad.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Muslingefiltration

    Blåmuslinger lever af planktonalger og andre mikroskopiske organismer, som de filtrerer fra vandet. Det sker ved, at blåmuslingerne suger vand ind og leder det over gællerne, der også fungerer som et filter, som kan tilbageholde fødeemner. Nogle blåmuslinger filtrerer 2-3 liter vand i timen.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Kan vi risikere at Jorden vælter?

    Jordens akse hælder en lille smule i forhold til en vinkelret bane rundt om Solen. Vis ved hjælp af et cykelhjul, hvordan den holder sig i balance i sin bane.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Find massefylden

    Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lav en dampbåd

    Damp kan udnyttes i maskiner. Derfor satte dampmaskiner gang i mange opfindelser for cirka 250 år siden, hvor dampmaskinen blev en vigtig del af den industrielle revolution. I dette forsøg skal du bruge vand og damp til at skabe kraft og bevægelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Spektroskopi af exoplaneter

    Opnå bedre forståelse for spektroskopi og spektroskopiens betydning for detektering af liv på exoplaneter.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Fra jord til bord og tilbage igen

    Undersøg naturgrundlaget og produktion af fødevarer – fra jord til bord og til jord igen.
    10 naturvidenskabelige erkendelser

    Plakat karrusel

    Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog og styrke forståelse af de 10 naturvidenskabelige erkendelser. Desuden er øvelsen en god måde at træne elevernes formidling på, og den giver dem en oplevelse af at være sammen om at opbygge viden.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – svampe

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af svampe i Danmarks Naturkanon.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    UV stråler og beskyttelse

    Gennem en række demonstrationer opnår eleverne en visuel forståelse af hvordan solcreme kan beskytte imod UV stråler fra solen.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Fylogeni

    Fylogeni og fylogenitræer. Evolution, genotype, fænotype og artsdannelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Indstråling og drivhusgasser

    Som astronaut med varmesøgende ”night goggles” ville vi se jorden med en temperatur mellem -68 °C til -1 °C. Men det giver ikke en temperatur på +14 °C som er jordens gennemsnitstemperatur?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Metaller og opløselighed i vand

    Vand er så godt et opløsningsmiddel, at det kan opløse nogle metaller. Normalt kan man ikke se, at det sker, men i denne undersøgelse forsøg kan vi få metallet til at lyse, når det opløses!
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Muslinger og plast

    Hvert år udleder vi tonsvis af plastik til havet, og en del af det ender i maverne på havets dyr. Blåmuslinger lever af at filtrere deres føde fra vandet. Hvis I tilføjer mikroplast (plasstykker under 5 mm) til havvand, kan I undersøge, om de optager mikroplast fra vandet.
    Skip to content