Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på plankton

    I havets fødekæde kan planktonalger blive spist af dyreplankton, der også er plankton. Vandlopper og dafnier er dyreplankton ligesom fiskelarver og mange andre dyr. Hvis du kigger på en dråbe havvand i et mikroskop, kan du se, hvordan plankton ser ud i virkeligheden.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Magnetisme i sand

    I sand kan du finde sandkorn, der er magnetiske. Hvorfor er nogle sandkorn magnetiske, og hvilke sandkorn er magnetiske? Hvordan virker en magnet? Og hvordan kan du med disse sandkorn vise magnetfelter?
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Fremtidens energi – OBS forløb med flere aktiviteter

    Klodens energiressourcer er knappe. Samtidig bliver vi stadig flere mennesker, og verden over flytter folk i stigende grad til storbyerne og efterstræber det moderne liv og forbrugsmønster. Det sætter klodens energiressourcer under pres, og øger udledningen af drivhusgasser, som fører til klimaforandringer.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Mineraler

    Geologer bruger mineraler til at identificere sten og klipper. Ved at bestemme sammensætningen af mineraler i stenen, kan man finde ud af hvordan og hvornår stenen eller klippen er blevet dannet.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroskopisk liv i tre biotoper

    Mikroskopisk liv i tre biotoper. Dyr, levested, fødekæde og fødenet.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Planeter og sol

    Du ved sikkert, at Solen har en meget stor tyngdekraft, som trækker i alt her i Solsystemet. Hvorfor trækkes Jorden ikke ind i Solen?
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektrisk ladning og magnetfelt

    Formålet med forsøget er at demonstrere elektriske ladningers afbøjning i et magnetfelt. En magnet holdes over en skål med vand, hvori der løber en elektrisk strøm. Vandet begynder at bevæge sig på tværs af strømretningen.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Blod er magnetisk

    I forsøget ser vi på, hvad diamagnetiske og paramagnetiske materialer er for noget, og vi undersøger, om blod er magnetisk. Hæmoglobinet i blodet indeholder jern, og jern er magnetisk – er blod så også magnetisk?
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lav en lys-theremin – lydmaskine

    Elkredsløbet og AMV’en er dem vi har lavet flest af på Skramloteket og det er projekter man sagtens kan lave hjemme på skolen hvis man har det rette udstyr.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Lydbølger

    Undersøg sammenhænge mellem vibrationer og lyd. Måske har du kigget på en højtaler, som spiller musik, og opdaget, at den bevæger sig.
    personer i vaders

    Undersøg jeres farvand: Indsaml

    Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.