- Forside
- >
- Grundskole
Naturvidenskabens ABC til grundskolen
Naturvidenskabens ABC beskriver 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser, dine elever bør kende til. De indeholder og bygger alle på store fortællinger, som har haft stor betydning for udviklingen af naturvidenskaben som felt og for samfundet generelt. Brug dem som inspiration i din undervisning og til drøftelser af progression i fagteamet.
Gå på opdagelse i de 10 erkendelserne, og find for hver af dem:
- Introduktionsfilm, der rammesætter erkendelsen
- Inspirationsmateriale der kobler erkendelserne til færdigheds- og vidensmål på forskellige klassetrin
- En forskerfilm, hvor en forsker fortæller om erkendelsens betydning for dennes arbejde
- En progressionsbeskrivelse, der viser, hvordan erkendelsen udfoldes for dine elever fra indskoling til udskoling og videre til ungdomsuddannelserne
- Konkrete undervisningsforløb, du kan bruge med dine elever
Download og print plakaten med de 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser og hæng den i klasseværelset eller forberedelseslokalet.
Download plakat (liggende format)
CFU har udarbejdet relevant materiale, du kan bruge direkte i din undervisning. Find bl.a. film og tv-udsendelser til hver enkelt erkendelse.
Fremhævede undervisningsforløb til grundskolen

Varmt vand på Shelterpladsen
Eleverne kommer med deres bud på, hvordan man på en bæredygtig måde kan få varmt vand på en shelterplads. De arbejder med engineering ved bl.a. at bygge prototyper ud fra egne ideer og udarbejde information til shelterpladsens brugere. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 5.- 6. klasse i natur/teknologi kan arbejdes problembaseret med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 3: ‘Jordens ressourcer er konstante og indgår i et kredsløb’.

Naturen er rig
Eleverne undersøger naturens mangfoldighed med fokus på at observere og sætte ord på variationen af arter inden for dyr og planter. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 1.-2. klasse i natur/teknologi kan arbejdes hen imod Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet’.

Bi-rig natur
Eleverne undersøger naturens mangfoldighed med fokus på bier og deres levesteder. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 5.-6. klasse i natur/teknologi kan arbejdes hen imod Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet’.

Er det guld?
Eleverne skal med forskellige undersøgelsesteknikker finde frem til om to ‘guldprøver’ er lavet af guld. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 3. og 4. klasse i natur/teknologi kan arbejdes undersøgelses- og problembaseret med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 7: ‘Alt i universet er opbygget af små partikler’.

Bæredygtigt bygningsdesign og boformer
Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Civilingeniør og lektor Steffen Petersens forskning i energieffektivt bygningsdesign er omdrejningspunktet.

Hav og klima i den antropocæne tidsalder
Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Professor Katherine Richardsons forskning på Københavns Universitet i biologisk oceanografi er omdrejningspunktet.

Systemtænkning i vedvarende energi
Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag i grundskolen. Professor Brian Vad Mathiesens forskning ved Aalborg Universitet i energiplanlægning er omdrejningspunktet.

Mørkt stof
Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Partikel- og astrofysiker Mads Toudal Frandsens forskning i mørkt stof i universet og iblandt os er omdrejningspunktet.

Liv og død i Østersøen
Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om truede torskebestande i Østersøen. Et farvand nær skolen undersøges, og data herfra sammenlignes med forskeres data. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 7.-9. klasse kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4 i biologi, fysik/kemi og geografi.
Visuel oversigt over forløbet i fire faser (klik på ikonet eller download som PDF)

Grus i maskineriet
Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om manglen på grus og sand. En grusgrav nær skolen undersøges, og der udarbejdes en model for grusgravning. Der arbejdes med erstatningsmaterialer. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i 7.-9. klasse kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4 i biologi, fysik/kemi og geografi.