• Erkendelse 1 – Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt

Erkendelse 1 – Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt

Kan man betragte mennesket og naturen hver for sig? Ikke hvis man skal forstå, hvordan begge dele udvikler sig. Hjælp dine elever til at forstå samspillet mellem natur, mennesker og samfund.

Inspirationsmateriale til Erkendelse 1

Se inspirationshæftet til Erkendelse 1 her:
Se forskerfilmen med Irina Iachina, der forsker i edderkoppens silke, her:

Forløb til din undervisning​

Jorden 2.0

Eleverne arbejder ud fra en case om, at starte liv på en ny planet med bakterier. Bakterier er en livsform, der har haft stor indflydelse på Jordens udformning og livet på planeten Jorden, som vi kender den i dag. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4.

Grus i maskineriet

Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om manglen på grus og sand. En grusgrav nær skolen undersøges, og der udarbejdes en model for grusgravning. Der arbejdes med erstatningsmaterialer. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4.

Liv og død i Østersøen

Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om truede torskebestande i Østersøen. Et farvand nær skolen undersøges, og data herfra sammenlignes med forskeres data. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4.

Hav og klima i den antropocæne tidsalder

Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Professor Katherine Richardsons forskning på Københavns Universitet i biologisk oceanografi er omdrejningspunktet.

Bæredygtigt bygningsdesign og boformer

Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Civilingeniør og lektor Steffen Petersens forskning i energieffektivt bygningsdesign er omdrejningspunktet.