Livscyklus
Alle arter på jorden har en livscyklus: En udvikling, der bringer arten fra én generation til den næste.
Fremtidens fødevarer – OBS forløb med flere aktiviteter
I undervisningsmaterialet “Fremtidens Fødevarer” undersøger vi, hvordan bioteknologi kan bruges i produktionen af bærdygtige fødevarer. På den måde kan vi nemlig sikre, at der altid vil være mad nok til alle – også selvom vi bliver flere og flere mennesker på planeten.
Fremtidens ressourcer – OBS forløb med flere aktiviteter
I forløbet ”Den Grønne Revolution” undersøger vi, hvordan verden kan gøres til et bedre sted ved at bruge alger som effektive produktionsorganismer og på den måde producere fødevarer, medicin og biobrændsel til hele Jordens befolkning.
Fremtidens energi – OBS forløb med flere aktiviteter
Klodens energiressourcer er knappe. Samtidig bliver vi stadig flere mennesker, og verden over flytter folk i stigende grad til storbyerne og efterstræber det moderne liv og forbrugsmønster. Det sætter klodens energiressourcer under pres, og øger udledningen af drivhusgasser, som fører til klimaforandringer.
Forbrug af drikkevand
Lav en undersøgelse i klassen om jeres forbrug af vand
Grundvand som ressource
Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
Livsnødvendigt lys
Forløbet omhandler lys og dets betydning for vores helbred. Med udgangspunkt i en engineeringudfordring arbejder eleverne med lys som fysisk fænomen, og de lærer om det årstidsbestemte lysindfald på Jorden, samt om hormonproduktion i kroppen.
Lodrette haver og bæredygtigt landbrug – OBS et EiS forløb
Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
Isolering
Eleverne arbejder i natur/teknologi med isolering af en kop. Med udgangspunkt i udfordringen undersøger de materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.
Strøm fra sollys
Eleverne udfører to simple aktiviteter og til sidst perspektiverer de deres ideer til ægte ESA rummissioner.