Grundvand som ressource

Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
Livsnødvendigt lys

Forløbet omhandler lys og dets betydning for vores helbred. Med udgangspunkt i en engineeringudfordring arbejder eleverne med lys som fysisk fænomen, og de lærer om det årstidsbestemte lysindfald på Jorden, samt om hormonproduktion i kroppen.
Lodrette haver og bæredygtigt landbrug – OBS et EiS forløb

Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
Isolering

Eleverne arbejder i natur/teknologi med isolering af en kop. Med udgangspunkt i udfordringen undersøger de materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.
Strøm fra sollys

Eleverne udfører to simple aktiviteter og til sidst perspektiverer de deres ideer til ægte ESA rummissioner.
Strøm fra vand

Lær om elektrokemi, hvordan man producerer oxygen og hydrogen på månen, og om hvilke komponenter der kan bruges som brændstof til rumfartøjer.
Vand fra månejord

Lær om ændringer i materialers tilstand. Fortolk data og diskutér, hvordan tilstandsændringer er anderledes på månen sammenlignet med, hvad vi er vant til på jorden.
Stamcellekød

Vi står i disse år i global klimakrise og har oplevet en global fødevarekrise, der af de fleste ses som et varsel om, at verden står med enorme udfordringer i forhold til fremover at brødføde sin voksende befolkning. Stamcellekød kan være et blandt mange redskaber til at afbøde begge dele.
Drivhuseffekten

Drivhuseffekten og klimaforandringer. Den globale opvarmning.
Forbrug og produktion af affald

Er affald bare skidt? Affald kan også være en ressource, fx i form af genbrug og genanvendelse og indgå i den cirkulære økonimi..