Fremtidens energi – OBS forløb med flere aktiviteter
Klodens energiressourcer er knappe. Samtidig bliver vi stadig flere mennesker, og verden over flytter folk i stigende grad til storbyerne og efterstræber det moderne liv og forbrugsmønster. Det sætter klodens energiressourcer under pres, og øger udledningen af drivhusgasser, som fører til klimaforandringer.
Forbrug af drikkevand
Lav en undersøgelse i klassen om jeres forbrug af vand
Grundvand som ressource
Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
Livsnødvendigt lys
Forløbet omhandler lys og dets betydning for vores helbred. Med udgangspunkt i en engineeringudfordring arbejder eleverne med lys som fysisk fænomen, og de lærer om det årstidsbestemte lysindfald på Jorden, samt om hormonproduktion i kroppen.
Lodrette haver og bæredygtigt landbrug – OBS et EiS forløb
Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
Grundvand og klimaforandringer
Vores drikkevand, vand til industri og landbrug kommer fra grundvandet og er pumpet op af jorden. Mange økosystemer, såsom åer, søer og våde engarealer, er desuden afhængige af grundvand.
Vands kredsløb
Forstå vandets kredsløb og hvad det har af betydning for forbruget af vand som ressource.
Grundvand
Grundvand er vand, der findes nede i jorden (i undergrunden, deraf navnet). Grundvand dannes af regn og anden nedbør, der siver ned i jorden. Gå på opdagelse i grundviden om grundvand.
Kulstofskredsløbet
Carbons kredsløb. Kul/carbon som ressource.
Råstoffer
Forbrug af mineralske råstoffer og FN’s Verdensmål