- Forside
- >
- Erhvervsuddannelser
Naturvidenskabens ABC til erhvervsuddannelser
Gå på opdagelse i de 10 erkendelserne, og find for hver af dem:
- Introduktionsfilm, der rammesætter erkendelsen
- Inspirationsmateriale, der binder erkendelsen til bekendtgørelsen om grundfag i erhvervsuddannelser
- En forskerfilm, hvor en forsker fortæller om erkendelsens betydning for dennes arbejde
- En progressionsbeskrivelse, der viser, hvordan erkendelsen udfoldes fra indskoling over mellemtrin og udskoling frem til erhvervsuddannelsen
- Konkrete undervisningsforløb, du kan bruge med dine elever
Download og print plakaten med de 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser og hæng den i klasseværelset eller forberedelseslokalet.
CFU har udarbejdet relevant materiale, du kan bruge direkte i din undervisning. Find bl.a. film og tv-udsendelser til hver enkelt erkendelse.
Fremhævede undervisningsforløb til erhvervsuddannelsen
Bæredygtigt landbrug – økologisk vs. konventionelt landbrug
Hovedbegrebet i dette materiale er bæredygtighed, i alle forhold der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1 inden for hovedområdet Fødevarer, jordbrug og oplevelser.
Ressourceforbrug af engangsmaterialer i forbindelse med sundhedsfaglig behandling
Hovedbegrebet i dette materiale er bæredygtighed, i alle forhold der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1 inden for hovedområdet Omsorg, sundhed og pædagogik.
Ressourceforbrug i forbindelse med turisme
Hovedbegrebet i dette materiale er bæredygtighed, i alle forhold der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1 inden for hovedområdet Kontor, handel og forretningsservice.
Ressourceudvindelse og -forbrug i forbindelse med byggeri og produktion
Hovedbegrebet i dette materiale er bæredygtighed, i alle forhold der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1 inden for hovedområdet Teknologi, byggeri og transport.
Cirkulære produktionsformer der kan mindske ressourceforbruget og øge bæredygtigheden i landbrugsproduktion
Fokus i dette materiale er på balancen mellem Jordens ressourcelagre og vores ressourceforbrug. Det er tænkt ind alle forhold, der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 3 inden for hovedområdet Fødevarer, jordbrug og oplevelser.
Energiforbrug ved produktion og varetransport – kan fossile energikilder erstattes af vedvarende energikilder?
Fokus i dette materiale er på balancen mellem Jordens ressourcelagre og vores ressourceforbrug. Det er tænkt ind alle forhold, der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 3 inden for hovedområdet Kontor, handel og forretningsservice.
Livsstil og sygdomme – kroppen påvirkes fysiologisk og biologisk af vores livsstil og ressourceforbrug
Fokus i dette materiale er på balancen mellem Jordens ressourcelagre og vores ressourceforbrug. Det er tænkt ind alle forhold, der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 3 inden for hovedområdet Omsorg, sundhed og pædagogik.
Udvinding og forbrug af råstoffer til byggeri af bygninger og veje
Fokus i dette materiale er på balancen mellem Jordens ressourcelagre og vores ressourceforbrug. Det er tænkt ind alle forhold, der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 3 inden for hovedområdet Teknologi, byggeri og transport.
Hvordan kan viden om atomer og molekyler omsættes til branding af budskab?
I dette materiale er der fokus på at give en forståelse for, hvordan vores Univers er opbygget af meget små partikler, der kan blive til alt, der findes. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 7 inden for hovedområdet Kontor, handel og forretningsservice.
Hvordan kan viden om atomer og molekyler omsættes til hygiejne i fødevareproduktion?
I dette materiale er der fokus på at give en forståelse for, hvordan vores Univers er opbygget af meget små partikler, der kan blive til alt, der findes. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 7 inden for hovedområdet Fødevarer, jordbrug og oplevelser.