Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Find og sorter dyr

    Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
    gryde med damp

    Demoforsøg fordampning

    Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Planter og CO2

    Lav undersøgelser med fotosyntese og ånding
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Jordvarme

    Med jordvarme udnytter vi jordens opbygning og varmen i jordens kerne til at få adgang til termisk energi.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav forvandlingsbur til sommerfugle

    Sommerfugle er flotte, farverige og fascinerende. De svæver elegant gennem luften eller sidder på en blomst og suge nektar. I kan selv lave et forvandlingsbur og opleve larverne blive til sommerfugle.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Muslingefiltration

    Blåmuslinger lever af planktonalger og andre mikroskopiske organismer, som de filtrerer fra vandet. Det sker ved, at blåmuslingerne suger vand ind og leder det over gællerne, der også fungerer som et filter, som kan tilbageholde fødeemner. Nogle blåmuslinger filtrerer 2-3 liter vand i timen.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Blod er magnetisk

    I forsøget ser vi på, hvad diamagnetiske og paramagnetiske materialer er for noget, og vi undersøger, om blod er magnetisk. Hæmoglobinet i blodet indeholder jern, og jern er magnetisk – er blod så også magnetisk?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Massefylde af ‘luftarter’

    Balloner fyldt med forskellige luftarter vil enten stige til vejrs eller synke alt efter massefylden af luftarten i ballonen i forhold til luften udenom, men hvad hvis massefylden er den samme?
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Livets udvikling

    Livet på Jorden har ikke altid set ud som i dag!
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Metaller og opløselighed i vand

    Vand er så godt et opløsningsmiddel, at det kan opløse nogle metaller. Normalt kan man ikke se, at det sker, men i denne undersøgelse forsøg kan vi få metallet til at lyse, når det opløses!
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Magnetosfæren og magnetisme

    Magnetosfæren og magnetisme. Ferro-, dia- og paramagnetisme.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    UV stråler og beskyttelse

    Gennem en række demonstrationer opnår eleverne en visuel forståelse af hvordan solcreme kan beskytte imod UV stråler fra solen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Find bier og blomster

    Denne aktivitet bør udføres i biernes flyveperiode. Et overblik over dette kan fås ved at lade eleverne udfylde ‘Flyvetid for bier’. Det er et muligt udfald af observationen, at der slet ingen eller kun få bi-arter findes. I dette tilfælde, er det vigtigt, at det ikke betragtes som et nederlag, men som et reelt resultat.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Fremtidens ressourcer – OBS forløb med flere aktiviteter

    I forløbet ”Den Grønne Revolution” undersøger vi, hvordan verden kan gøres til et bedre sted ved at bruge alger som effektive produktionsorganismer og på den måde producere fødevarer, medicin og biobrændsel til hele Jordens befolkning.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Hvad er osmose?

    Osmose og omvendt osmose i salt og ferskvand. Stofomdannelse, molekyler og kemiske bindinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroskopisk liv i tre biotoper

    Mikroskopisk liv i tre biotoper. Dyr, levested, fødekæde og fødenet.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Forbrug af drikkevand

    Lav en undersøgelse i klassen om jeres forbrug af vand
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand

    Grundvand er vand, der findes nede i jorden (i undergrunden, deraf navnet). Grundvand dannes af regn og anden nedbør, der siver ned i jorden. Gå på opdagelse i grundviden om grundvand.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på plankton

    I havets fødekæde kan planktonalger blive spist af dyreplankton, der også er plankton. Vandlopper og dafnier er dyreplankton ligesom fiskelarver og mange andre dyr. Hvis du kigger på en dråbe havvand i et mikroskop, kan du se, hvordan plankton ser ud i virkeligheden.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Kystdynamik

    Havets strøm, bølger og tidevand påvirker landskabsdannelsen ved kyster. Forstå, hvordan fx vind, vejr og klimaforandringer påvirker kystdynamikken.
    Skip to content