Aktiviteter > Elevernes egne problemstillinger
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
Følgende elevark – fx samlet i et kompendium:
Som lærer skal du overveje, hvor meget du vil støtte eleverne i overgangen fra den fælles del til den individuelle del.
Du vil måske på forhånd have behov for en række problemstillinger, eleverne kan arbejde med. Dem kan du finde inspiration til senere i denne vejledning.
Du vil måske gerne give eleverne yderligere læsestof/inspirationsmateriale. Det finder du under ‘Hvad kan ellers være rart at vide’.
Varighed: 90 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 20 min. | Lytter | Introduktion til selvstændigt arbejde |
Ca. 70 min. | Arbejder i grupper | Vejleder i grupperne |
Brug fx den gennemgående præsentation slide 28-32
Vejledningen kan fx være:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Ud fra et ark med en masse ‘vidste du’ kan eleverne generere problemstillinger. Målet med aktiviteten er, at
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Her er et udvalg af link til artikler, der belyser problemstillingen.
Giv artiklerne til eleverne, i det omfang du synes, de skal have flere vinkler på problemstillingen:
Her er link til TV-udsendelser på CFU, der kan være relevante for eleverne – afhængigt af den vinkling deres problemstilling tager.
Nyttige links:
En masse links med aktiviteter med bakterier:
Her er en række yderligere problemstillinger og arbejdsspørgsmål, eleverne kan vælge at arbejde med:
(P) Hvordan kan fødevareproduktion foregå bæredygtigt, så både energibehov hos planetens beboere (Mennesket 2.0?*) kan dækkes, og miljø og klima på planeten ikke belastes?
(P) Hvilke af energiressourcerne, vi har på Jorden, vil man også kunne finde på Jorden 2.0, og hvordan kan de udnyttes på en bæredygtig måde?
(P) Hvordan skal Jorden 2.0 være opbygget (indad og udad) for at kunne rumme liv, som vi kender det på Jorden nu?
(P) Hvordan skal klimaet på 2.0 være, og hvordan sikres dette opretholdt?
(P) Hvordan skulle en drikkevandsforsyning sikres på Jorden 2.0?
Diverse spørgsmål – kan udvikles til problemstillinger eller arbejdsspørgsmål:
Hvilke krav til beliggenheden af planeten vil der være og hvorfor?
Hvordan kan man sikre en bred genetisk sammensætning af mennesker på 2.0?
Hvor stor kan befolkningen være på 2.0, og hvordan er den ideelt sammensat – aldersmæssigt, erhvervsmæssigt m.m.?
Hvad skal der til, for at insekter eller alger kan være en fremtidig fødekilde på Jorden 2.0?
*Hvad skulle karakterisere Mennesket 2.0, hvis vi kunne benytte os af genteknologi til at tilpasse befolkningen til livet på 2.0?
Eleverne undersøger de tre metoder, vi i dag anvender til at finde og sige noget om exoplaneter og deres atmosfære.
Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
Eleverne undersøger, hvordan vand er et vigtigt element i landskabsdannelser, og hvordan viden om landskabsdannelse kan bruges til at identificere steder, hvor vand er eller har været knyttet til landskabet.