Uge 1 |
Modul 1
. |
Ca. 15 min
Engager eleverne og gør dem det klart, at et fællesfagligt forløb går i gang, og hvad det indebærer, fx med udgangspunkt i slide 1-10 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Engagér eleverne med Den gode historie om bakterier, der er omdrejningspunktet for forløbet.
Vis evt. filmklippet fra ‘Exoplaneter – er der liv derude?’ fra Exoplaneter- Jagten på liv (1.01 min).
Introducer det overordnede spørgsmål ‘Hvad nu hvis vi kunne give liv fra Jorden en ny chance for at udvikle sig på en exoplanet i Mælkevejen, fx “Jorden 2.0 ’’ for forløbet.
Introducer forløbets fælles problemstilling, som lyder:
Hvilke faktorer skal være til stede på Jorden 2.0 for, at mikroskopisk liv, som vi kender det, kan eksistere? |
Se filmen Powers of ten og italesæt efterfølgende for eleverne, at man for at forstå det største/det længst væk, så må man kigge på det allermindste/det tæt på og skabe sammenhæng mellem bakterier og universet.
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan kan vi genkende tegn på liv?’, som lektionens undersøgelser handler om.
Snak med eleverne om, hvad de tror, der kendetegner liv, som vi kender det på Jorden. Tag fx udgangspunkt i elevernes forforståelse, fx med spørgsmålene på slide 6 i Præsentation Jorden 2.0
Ca. 30 min
Lad eleverne undersøge “overfladeprøver fra en anden planet” for liv, fx med udgangspunkt i Er der liv på planeten? fra Testoteket. Lad eleverne selv udarbejde skema til dataopsamling. Saml op i fællesskab, fx ‘Hvad er det egentlig for en luftart, der udvikles under forsøget?’
Undersøgelsen kan udvides ved fx at lade eleverne eksperimentere med, om temperaturen kan påvirke undersøgelsen (temperatur som variabel) og på den måde lade undersøgelsen lægge op til undersøgelserne med bakterier. |
|
Ca. 45 min
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan lever bakterier, og under hvilke forhold kan de vokse?’, som lektionens undersøgelser handler om.
Brug evt. slide 7 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Lad eleverne undersøge temperaturens betydning for bakteriers vækstbetingelser, fx med udgangspunkt i aktivitetsvejledningen Hvordan lever bakterier og elevarket Dyrk Bakterier. Læs mere om bakterier i lærerressourcen Om bakterier – til læreren.
Lad bakterierne stå minimum 1 dag og maksimalt tre dage ved stuetemperatur.
Lad eleverne blive klogere på bakterier ved at søge information, fx med udgangspunkt i Bakterier, hvad er det? punkt 1-3. |
Modul 2 |
Ca. 20 min
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan kan bakterier forme et landskab eller en planet med udgangspunkt i, hvad vi kender fra Jorden’.
Brug evt. slide 12-14 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Præsentér eleverne for, hvordan mikroliv har været med til at forme Jorden, fx med udgangspunkt i præsentationen Mikrolivet i mudderet, side 1-15 fra Juniorgeologerne.
I præsentationen vises, hvordan mikroliv over meget lange geologiske tidsperioder har været med til at forme planeten Jorden. På en noget kortere tidsskala kan vi få bakterier til at farve mudderlag i en dyrkningssøjle, hvis vi giver forskellige bakterier særlig mulighed for at udvikle sig i de enkelte lag i en muddersøjle.
Ca. 40 min
Lad eleverne undersøge, hvordan bakterier kan farve en søjle af mudder, hvis bakterierne får forskellige muligheder for at indgå i forskellige kredsløb. Brug Mikrolivet i mudderet-øvelse fra Juniorgeologerne.
Ca. 10 min
Saml op fælles, spørg fx: “Med udgangspunkt i slide 9 i præsentationen Mikrolivet i mudderet hvilke former for respiration vil I så forvente finder sted i, og i hvilke lag i muddersøjlen?’ eller ‘Hvilke farver vil I forvente udvikler sig i muddersøjlen?”
Eksperimentet tager 6-8 uger om at udvikle sig, derfor er det vigtigt at sætte det i gang tidligt . Det kan være en anbefaling at lade den mest vellykkede søjle stå til afgangsprøven, hvor lagene kan være blevet endnu tydeligere.
Ca. 20 min
Lad eleverne høre de første 20 min af Hjernekassen på P1 – Geologi, hvor geologen Minik Rosing taler om sammenhængen mellem liv og jordens udformning. Saml op fælles, fx ved at spørge: ‘Hvorfor mener I, der kun kan findes spor af det tidligste liv på jorden få steder?’ |
Modul 3 |
Ca. 20 min
Genopfrisk arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan lever bakterier, og under hvilke forhold kan de vokse?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om.
Brug evt. slide 11 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Saml op på elevernes undersøgelse af temperaturens betydning for bakteriers vækstbetingelser, der blev sat over i lektion 2, fx med udgangspunkt i aktivitetsvejledningen Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden og elevarket Dyrk Bakterier, ark 4 ‘Kig på bakterier’.
Ca. 30 min
Lad eleverne blive klogere på ekstremofile bakterier ved at søge information, fx med udgangspunkt i Bakterier, hvad er det?, punkt 7. De kan fx læse her: Ekstremofile bakterier – ekstremt liv
Ca. 30 min
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ‘Der findes mange former for skadelige stråler i rummet. Kan bakterier overleve ultraviolette stråler?’
Brug evt. slide 15-16 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Italesæt overfor eleverne, at man på exoplaneter kan forvente ekstreme miljøer. Ganske ligesom Jordens miljø har ændret sig mange gange og ofte været ekstremt. Fx kan man undersøge, hvordan bakteriers levevilkår påvirkes af kosmisk stråling eller ved en bestemt pH-værdi.
Lad eleverne undersøge bakteriers vækstbetingelser i ekstreme miljøer, udsat for stråling og/eller pH, fx med udgangspunkt i aktivitetsvejledningen Hvordan lever bakterier og elevarket Dyrk Bakterier
Ca. 10 min
Lad eleverne finde forslag til andre ekstreme miljøer (for bakterierne), der kan være oplagte at undersøge i forhold til exoplaneter (til brug for deres selvstændige arbejde). |
Uge 2 |
Modul 4 |
Ca. 15 min
Afrund bakterieforsøg.
Gentag arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan lever bakterier, og under hvilke forhold kan de vokse?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om.
Følg op på elevernes undersøgelse af bakteriers vækstbetingelser i ekstreme miljøer, fx med udgangspunkt i aktivitetsvejledningen Hvordan lever bakterier og elevarket Dyrk Bakterier – side 4 ‘Kig til bakterier’.
Ca. 15 min
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan kan man vide, at der er en planet, når man ikke kan se den – selv med fabelagtige observationer?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om.
Brug evt. slide 17-22 i lærerressourcen‘ Præsentation Jorden 2.0’.
Vis eleverne de første 7.27 min af Planeter omkring andre stjerner, hvor professor ved Institut for Fysik og Astronomi Hans Kjeldsen fortæller om, hvordan man kan se tegn på en exoplanet.
Italesæt overfor eleverne, at de skal arbejde med de tre metoder, vi i dag benytter, til at sige noget om exoplaneter.
Vis slide 18 i præsentationen, der fortæller om de tre metoder. Det kan være svært for eleverne at skelne mellem metoderne. Gør derfor noget ekstra ud af at betone, at det er tre forskellige metoder, der hver især kan sige noget forskelligt om exoplaneterne.
Brug evt. slide 19 i lærerressourcen‘ Præsentation Jorden 2.0’.
Sæt fokus på transitmetoden, fx med udgangspunkt i filmklippet ‘Exoplaneter – hvordan opdager man dem?’ fra Exoplaneter – Jagten på liv (1.33 min) fra DR/skole.
Ca. 10 min
Lad eleverne gøre erfaringer med, hvordan transitmetoden virker, fx med udgangspunkt i elevarket Undersøg hvordan transitmetoden virker.
Ca. 20 min
Lad eleverne anvende deres viden om transitmetoden, fx ved at løse opgave 1-7 i opgavearket Transitmetoden fra Aktuel Naturvidenskab. |
|
Ca. 10 min
Genopfrisk arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan kan man vide, at der er en planet, når man ikke kan se den – selv med fabelagtige observationer?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om.
Brug evt. slide 18, 20 og 21 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Sæt fokus på Doppler-metoden/radialhastigheden, fx ved at gense filmklippet ‘Exoplaneter – hvordan opdager man dem?’ fra Exoplaneter – Jagten på liv (1.33 min).
Ca. 20 min
Lad eleverne undersøge, hvordan Doppler-metoden/radialhastigheden virker, fx med udgangspunkt i punkt 1 og 2 i Radialhastighedsmetoden – arbejdsark fra Aktuel videnskab. |
Modul 5 |
Ca. 10 min
Genopfrisk arbejdsspørgsmålet ‘Hvordan kan man vide, at der er en planet, når man ikke kan se den – selv med fabelagtige observationer?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om. Brug evt. slide 18 og 22 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Vis slide 18, der fortæller om de tre metoder, vi benytter i dag, for at sige noget om exoplaneter. Det kan være svært for eleverne at skelne mellem metoderne. Så gør noget ekstra ud af at betone, at det er tre forskellige metoder, der hver især kan sige noget forskelligt om exoplaneterne.
Sæt fokus på, hvordan man med spektralmetoden kan sige noget om stjernens sammensætning og exoplanetens atmosfære.
Ca. 40 min
Lad eleverne undersøge, hvordan forskellige grundstoffer udsender forskellige flammefarver, fx med Flammefarver og spektrallinjer fra Testotekets julekalendereksperimenter.
Ca. 20 min
Lad eleverne undersøge spor efter grundstoffer i exoplaneters atmosfære, fx med udgangspunkt i arbejdsarket Spektroskopi af Exoplanet fra Big bang til naturfag. |
Modul 6 |
Ca. 5 min
Gør eleverne bekendte med arbejdsspørgsmålet ’Hvis liv udvikler sig ved vand, er det nærliggende at landsætte bakterierne ved et landskab formet af vand. Hvad karakteriserer landskaber formet af vand, og hvordan kan formerne genfindes på andre planeter, fx Mars?’, som lektionens undersøgelser drejer sig om.
Brug evt. slide 23-25 i lærerressourcen ‘Præsentation Jorden 2.0’.
Ca. 40 min
Lad eleverne arbejde med modeller, og hvordan landskabsformer påvirkes af vand, fx med udgangspunkt i aktiviteten Genkend landskabsformer formet af vand del 1 og elevarket Genkend landskabsformer formet af vand del 1.
Ca. 35 min
Lad eleverne udvikle deres modeller og genfinde landskabsformer på Mars og aktiviteten Genkend landskabsformer formet af vand del 2 og elevarket Genkend landskabsformer formet af vand – tegn en model del 2.
Ca. 10 min
Saml op på aktiviteten og modelarbejdet. Hæng fx elevernes modeller op på væggen og tal om, hvordan de har forbedret deres tre modeller. Brug evt. side 25 i præsentationen. |
Uge 3-5 |
Modul 7 |
Ca.45 min.
Saml op fælles, fx ud fra spørgsmålene: Hvad ved vi nu om den problemstilling, vi fælles har arbejdet med? Hvad har vores arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller givet os af svar på arbejdsspørgsmålene? Hvad mangler vi at blive kloge på? Brug slide 26.
Klargør for eleverne, at den selvstændige periode går i gang, og hvad det indebærer, fx med udgangspunkt i side 26-27 i lærerressourcen ‘Gennemgående præsentation Jorden 2.0’.
Introducér processen og de tilhørende hjælpeark.
Ca. 45min
Introducér naturfagsposteren som opsamlingsmetode, fx med side 28 i præsentationen. Grupperne skal, når gruppearbejdet slutter, lave en postersession med deres naturfagspostere, og bl.a. derfor benytter de posteren som opsamling.
Vis eleverne, hvor de kan starte deres arbejde med en god naturfaglig problemstilling. Det kan fx være side 29 i præsentationen. Der findes yderligere inspiration til startsteder, artikler mm. i aktivitetsvejledningen ‘Elevernes egne problemstillinger’. Hent eventuelt inspiration i vejledningen ’Fra den fælles del til gruppernes eget arbejde’.
Lad eleverne notere vigtige datoer med frister, der skal overholdes – fx hvornår naturfagsposteren skal præsenteres for de andre grupper.
Lav evt. en fælles igangsætning med ‘Lav en forundringsvæg’. Lad eleverne skrive spørgsmål på post-its, fx som beskrevet i vejledningen ‘Lav en forundringsvæg’. Foretag en sortering af elevernes mange spørgsmål ud fra arbejdsmåden ‘Stil fire slags spørgsmål i naturfag’ og elevarket ‘Stil fire slags spørgsmål’, så eleverne bl.a. bliver opmærksomme på, hvilke spørgsmål der giver anledning til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller, og som de derfor kan bruge som arbejdsspørgsmål i deres videre arbejde.
Lad eleverne starte gruppearbejdet med egne problemstillinger. Vejled undervejs – brug fx en log. |
Modul 8-14 |
Lad eleverne fortsætte gruppevis arbejde med egne problemstillinger og undersøgelser/modelarbejde. Vejled undervejs. Se elevernes postere ved vejledningerne – også selvom de ikke er færdige. Husk eleverne på at anvende hjælpearket ‘Tjek jeres naturfagsposter’.
Opnå indsigt i elevernes tænkemåde og læringsudbytte ved at læse og eventuelt gå i dialog med grupperne om deres refleksioner over deres naturfagsposter som beskrevet i vejledningen ‘Opnå løbende indblik i elevernes læring’ med det tilknyttede notatark ‘Evalueringsskema til Jorden 2.0’. Brug denne indsigt formativt til at støtte op om elevernes arbejde med at finde svar på arbejdsspørgsmål ved at arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller. Husk eleverne på hjælpearket ‘Tjek jeres naturfagsposter’. |
Uge 6 gerne organiseret som én sammenhængende naturfagsdag |
Modul 15-16 |
Ca. 90 min.
Giv eleverne lejlighed til at gøre deres naturfagsposter færdig, så de kan dele deres viden i en postersession. Husk eleverne på hjælpearket ‘Tjek jeres naturfagsposter’.
Giv evt. eleverne hjælpearket ‘Spørgsmål du kan stille i en postersession med naturfagspostere’, så alle kan stille gode spørgsmål i postersessionen.
Ca. 90 min.
Lad eleverne dele viden i en postersession som beskrevet i arbejdsmåden ‘Del viden i karrusel’. Brug evt. side 30 i lærerressourcen ‘‘Gennemgående præsentation Jorden 2.0’
Det er relevant at anvende postersessionen til at vurdere, hvordan eleverne er på vej mod målet for forløbet, og hvordan de er på vej mod at kunne arbejde selvstændigt til den fælles prøve. Det kan derfor være oplagt at benytte postersessionen til at blive opmærksom på tegn på elevernes naturfaglige kompetencer. Det kan her være en fordel kun at fokusere på en enkelt kompetence. Det kan også anbefales at afprøve Astras vurderingsskema til prøvesituationen.
I postersession gennemføres det praktiske arbejde ikke, men det er muligt at danne sig et indtryk af, i hvilket omfang det er gennemført i den selvstændige periode, og om der tale om elevernes egne undersøgelser, der peger relevant ind i undersøgelsesspørgsmål og problemstilling. |
Modul 17 |
Ca. 45 min.
Giv eleverne lejlighed til at tage stilling til, om det overhovedet er et realistisk og fornuftigt projekt for menneskeheden at investere i at lede efter exoplaneter – brug evt. side 31 i lærerressourcen ‘Gennemgående præsentation Jorden 2.0’
Eleverne kan enkeltvis eller i grupper nedskrive argumenter for hver af de to scenarier.
Lad eleverne få del i hinandens argumenter – fx ved at skrive argumenterne op på tavlen eller hænge post-its op.
Giv eleverne anledning til at tage stilling. Lad evt. eleverne placere sig ud for det udsagn, de lige nu hælder mest til. Spørg 2-3 elever i hver gruppe, hvad der er deres primære argument for at have placeret sig der, hvor de står. |
Modul 18 |
Ca. 45 min.
Lad eleverne gøre deres naturfagspostere færdige, og lad eleverne forberede en naturfagsposter med de bedste ideer, de kan tage fat i, hvis de trækker fokusområdet som fordybelsesområde ved afgangsprøven. Brug evt. side 32 i lærerressourcen ‘Gennemgående præsentation Jorden 2.0’
Naturfagsposteren har dels formativt sigte, idet eleverne får anledning til at tænke over, hvad de har lavet, lært og eventuelt ikke har fået svar på, hvorved de har mulighed for at cementere deres læringsudbytte.
Notér eventuelt undervejs, som beskrevet i vejledningen ‘Opnå løbende indblik i elevernes læring’ med det tilknyttede notatark ‘Evalueringsskema til Jorden 2.0’.
Samtidig kan naturfagsposteren bruges summativt som en del af den vurdering, naturfagslærerne foretager af den enkelte elevs læringsudbytte i forhold til de for forløbet opstillede mål, når/hvis der skal foregå en mere formel vurdering af eleverne, fx i forbindelse med karaktergivning.
Yderligere har den et prøveforberedende ærinde, hvis forløbet gennemføres i 8. eller 9. klasse og dermed kan opgives til den fælles prøve i naturfagene. I så fald sikrer naturfagsposteren, at den enkelte elev har noget at gøre og gribe i, hvis fokusområdet trækkes. |