Didaktisk resource

Om bakterier til læreren

Forberedelse, skal foretages senest dagen før

Til elevundersøgelserne er der brug for:

  • opløsning med en bakterieopløsning 
  • petriskåle med vækstmedie

 

Lav opløsninger med bakterier
Materialer

  • Bakterier*
  • 3 ml flydende LB medie**
  • 6 ml demineraliseret vand
  • Podenål, en pr. bakterie
  • Centrifugerør
  • 70% sprit 

* Bakterier, vælg minimum to bakterier, der skal arbejdes med, fx mælkesyrebakterier og høbakterier 

** fx LB broth, basis pulver, der kan blandes op (følg vejledning fra leverandør).

Gør sådan:

  • Lav en opløsning af 3 ml flydende LB medie og 6 ml demineraliseret vand. 
  • Fyld centrifugerør med 9 ml af opløsningen.
  • Steriliser podenål.
  • Tag bakterier, fx ved:
    • Frysetørret: tag med podenål.
    • Kolonier: skrab med en podenål, pas på ikke at få vækstmedie med.
    • Yoghurt: hæld lidt op i et lille låg og tag med en podenål. her skal der tages en stor del. Alternativt: opløs mælkesyrebakterietablet og tag med podenål.
  • Udså bakterien i opløsningen. 
  • Ryst godt.
  • Lav evt. et par portioner og/eller fordel i flere centrifugerør, hvis der er mange grupper.

 

Lav petriskåle med vækstmedier
Materialer:

  • PCA-agar eller kødpeptonagar i flaske
  • Petriskåle
  • Vandbad
  • Bunsenbrænder
  • Stativ
Sådan gør du:

  • Opvarm agar i vandbad, til den er flydende.
  • Hæld ca. 0,5 cm lag ud i hver petriskål.
  • Luk låget.
  • Sæt dem gerne koldt, til de skal bruges. 

Det kan man undersøge 

Abiotiske forhold

Eleverne kan undersøge forskellige abiotiske forhold, såsom 

  • Temperatur: placer prøverne ved forskellige temperaturer, fx i fryser, køleskab, ved stuetemperatur, 37°C, 42°C eller mere.
  • PH: dryp en dråbe syre eller base 1 M på, fx en stærk syre, svag syre, stærk base, svag base. 
  • Anaerob og aerob: efter at eleverne har præpareret, kan der hældes et tyndt lag vækstmedie over for at skabe et iltfrit rum.


Kosmisk stråling

Eleverne kan også udsætte prøverne for forskellige former for stråling.

Opløsningerne skal fortyndes yderligere, for at man kan se en forskel. Det kan eleverne gøre, men der er brug for en stor portion grundopløsning (uden bakterier i), fx 300 ml flydende LB medie og 600 ml demineraliseret vand, til at fortynde med.

Det skal kun være en meget lille mængde, der bestråles – max 0,5 ml, hvis man skal kunne se en forskel.

  • UV-lys: Opløsningerne fortyndes yderligere, se elevark. Læg gruppernes centrifugerør med ca. 0,5 ml under en UV-lampe i ca. 3 timer, inden prøverne præpareres.
  • Mikrobølger: fx en mikrobølgeovn med de indstillinger, der er mulige på ovnen
  • Radioaktive kilder: alfa, beta og gamma


Hvordan skaffer man bakterier:

På Københavns Universitet er det muligt at købe udvalgte bakterier, fx leveres de dyrket i petriskåle.

Man kan købe frysetørrede bakterier hos forhandlere af undervisningsmaterialer.

Mælkesyrebakterier kan fås fra fx yoghurt. Der skal dog opløses en større mængde. Alternativt kan tabletter med mælkesyrebakterier fra håndkøb anvendes på samme måde som de frysetørrede bakterier.

Høbakterier: fremstilles ved at lave en høinfusion, hvor tørret hø eller græs overhældes med kogt vand, dækkes med plast eller lignende og står et par dage. Når vandet lugter ubehageligt, er det tegn på, at der er udviklet en god portion høbakterier. Høbakterierne kan også bestilles fra Københavns Universitet.

 

Det siger arbejdstilsynet om arbejdet med bakterier

Læs hvad arbejdstilsynet siger om arbejdet med bakterier her.

Der må ikke arbejdes med et farligt agens, hvis det kan erstattes af et mindre farligt eller mindre generende biologisk agens. Skolen har pligt til at sørge for, at eleverne kan arbejde forsvarligt med de mikroorganismer, der anvendes i planlagte forsøg.

Eleverne må ikke komme i direkte kontakt med agenser, der kan indeholde sygdomsfremkaldende organismer. Derfor skal for eksempel petriskåle ved arbejde med mikroorganismer holdes forsvarligt lukkede og bortskaffes forsvarligt efter forsøget.

Hvad kan der eksempelvis ses 

Se opsamling på vores forsøg