Aktiviteter > Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
Varighed: 45 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Dagen før | Læreren laver opløsninger og petriskåle med vækstmedie. | |
Ca. 10 min. | Lytter | Læreren introducerer og fortæller om at arbejde sterilt. |
Ca. 35 min. | Eleverne udsætter bakterier for påvirkninger | Læreren understøtter. |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
På Dagen:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne undersøger, hvordan bakterier lever under forskellige forhold ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden’, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Sterilisering af podenål ved flambering:
Dyp podenålen i sprit og før den derefter ind i flammen.
Lad den afkøle lidt.
Det anbefales af bruge 70% sprit.
Eleverne kan også undersøge, hvordan bakterier lever under aerobe og anaerobe forhold. For at skabe anaerobe forhold kan der hældes flydende agar over, efter at eleverne har præpareret vækstmediet. Lad eleverne præparere vækstmediet på egen hånd.
Det anbefales at lade eleverne lægge et underlag ud for at holde området, de arbejder med, sterilt. Der kan fx benyttes blodtagningsunderlag fra Abena.
Eleverne undersøger, hvordan vand er et vigtigt element i landskabsdannelser, og hvordan viden om landskabsdannelse kan bruges til at identificere steder, hvor vand er eller har været knyttet til landskabet.