Aktiviteter > Landskab formet af vand - tegn en model
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne undersøger, hvordan vand er et vigtigt element i landskabsdannelser, og hvordan viden om landskabsdannelse kan bruges til at identificere steder, hvor vand er eller har været knyttet til landskabet.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire personer.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min | Lytter | Instruerer eleverne og finder materialer frem |
Ca. 30 min | Tegner og bygger model Gennemfører øvelser med vanderosion | Understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 15 min | Tegner ny model og reflekterer | Understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 30 min | Undersøger og sammenligner landskabsformer vha. kort | Introducerer og understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 10 min | Reflekterer over deres modeller | Understøtter og afrunder |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs kan fx være:
Del 1: Undersøg dannelse af landskabsformer med vand
Det kunne være opmærksomhedsfokuserede og handlingsspørgsmål som fx:
|
Del 2: Find tegn efter vand på Jorden og på Mars
Introducer evt. eleverne for Google Mars. Hent koden her: Download Google Earth pro og se denne lille videoinstruks GoogleMarsIntro video
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne undersøger, hvordan vand er et vigtigt element i landskabsdannelser, og hvordan viden om landskabsdannelse kan bruges til at identificere steder, hvor vand er eller har været knyttet til landskabet.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten, er:
Aktiviteten består af to mindre aktiviteter
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
I skal finde en flod et sted på Jorden, og se på den “udefra” for at blive klogere på, hvad man skal kigge efter for at finde spor efter vands erosion på planeter. Benyt de tre knapper øverst til venstre på skærmen til at skifte mellem højdekortet og billeder optaget i synligt hhv. infrarødt lys. Specielt de infrarøde billeder giver mulighed for at se meget fine detaljer på overfladen. Der kan zoomes ind med knapperne nederst til venstre.
Du kan hente koden her:
Hvis du vil vide, hvordan man bruger den på Mars, har jeg lavet en lille videoinstruks til dig: https://vimeo.com/552333691
Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
Eleverne undersøger de tre metoder, vi i dag anvender til at finde og sige noget om exoplaneter og deres atmosfære.
Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.