Aktiviteter > Ekspert i vitaminer på 15 min.
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.
Varighed: ca. 50 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til introduktionen | Præsenterer opgaven |
ca. 15 min | Undersøger hver deres vitamin | Understøtter eleverne i deres research ved at stille produktive spørgsmål undervejs |
ca. 15 min | Eleverne interviewer hinanden på skift | Observerer og lytter |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens afrunding | Runder af med af resumere centrale punkter om vitaminer og svarer på spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
Introduktion. Det er ikke altid lige til at skaffe sig viden om specifikke emner. Udfordringen kan være, at man ved en søgning ikke får de oplysninger, man søger, eller at de kilder, man ender med, er upålidelige eller fejlbehæftede. Omvendt er der næsten ikke grænser for, hvilken viden man kan skaffe, når bare man søger klogt.
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Ekspert på 15 min’, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
Eleverne opbygger viden om forskellige perspektiver på vand.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog og styrke forståelse af de 10 naturvidenskabelige erkendelser. Desuden er øvelsen en god måde at træne elevernes formidling på, og den giver dem en oplevelse af at være sammen om at opbygge viden.
Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau.