Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Fremtidens ressourcer – OBS forløb med flere aktiviteter

    I forløbet ”Den Grønne Revolution” undersøger vi, hvordan verden kan gøres til et bedre sted ved at bruge alger som effektive produktionsorganismer og på den måde producere fødevarer, medicin og biobrændsel til hele Jordens befolkning.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Tæl galakser

    Tæl galakser. Galakser, universet, solsystem, universets opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Sublimation

    Sublimation, stof og tilstandsformer. Materailer, molekyler og stofomdannelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Producer vekselspænding

    Formålet med aktiviteten er at undersøge, hvordan man kan producere en vekselspænding med en stangmagnet og en spole.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand og klimaforandringer

    Vores drikkevand, vand til industri og landbrug kommer fra grundvandet og er pumpet op af jorden. Mange økosystemer, såsom åer, søer og våde engarealer, er desuden afhængige af grundvand.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Fototropisme og gravitropisme

    Hvad er fototropisme og gravitropisme? Hvordan registrerer planter, hvor der er lys, og hvordan ved de, hvilken vej de skal vokse? I dette eksperiment undersøger I, om det er lys, der får blomster til at åbne og lukke sig, eller om fx temperatur også har indflydelse. Se om I kan stresse planterne ved at tvinge dem til en anden døgnrytme.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Byg en telegraf

    Fremstil jeres eget morseapparat
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lav en simpel roterende motor

    I dette forsøg kan du lave verdens mest simple elektriske motor.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Vand fra månejord

    Lær om ændringer i materialers tilstand. Fortolk data og diskutér, hvordan tilstandsændringer er anderledes på månen sammenlignet med, hvad vi er vant til på jorden.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Jordskælv

    Ved du hvorfor der er jordskælv? Kender du de rystelser, der udsendes ved at jordskælv? Og ved du, hvad man skal gøre i tilfælde af et jordskælv?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Grundstoffer, en samling af aktiviteter

    Med udgangspunkt i egne undersøgelser, iagttagelser og eksperimenter, skal eleverne i dette forløb opnå viden om det periodiske system og dets opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Byg et elkredsløb

    Byg et elkredsløb. Elektricitet, energiformer, energibevarelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Liv i mos

    Mikroskopisk liv i mos. Dyr, organismer, økologisk nische, hjemmehørende arter.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Sanser

    Sanser hos mennesket. Udviklet over mange år. Evolution, tilpasning og genetisk variation.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    PH skala med hibiscus blomst

    Undersøg, hvordan man kan bruge knoppen fra en rød hibiscusblomst til at lave en farveskiftende pH-indikator.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Grundstoffer i smartphone

    Grundstoffer i det periodiske system . Atomer, molekyler, grundstoffer og grundstoffernes periodiske system.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Vands bevægelser i naturen

    Hvordan opfører vandet sig i naturen?
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Råstoffer

    Forbrug af mineralske råstoffer og FN’s Verdensmål
    elever kigger i mikroskopper

    Undersøg jeres farvand: Behandl data

    Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
    Skip to content