Aktiviteter > Plakat karrusel
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog og styrke forståelse af de 10 naturvidenskabelige erkendelser. Desuden er øvelsen en god måde at træne elevernes formidling på, og den giver dem en oplevelse af at være sammen om at opbygge viden.
Sørg for at komme rundt til alle grupper, mens de forbereder deres oplæg, og understøt deres samtale og lyt grundigt, når de forklarer. Det er vigtigt for at lykkes med denne øvelse, at eleverne frit kan komme med deres gode bud på en præsentation.
Denne aktivitet er også rigtig god til gennemgang af artikler.
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog og styrke forståelse af de 10 naturvidenskabelige erkendelser. Desuden er øvelsen en god måde at træne elevernes formidling på, og den giver dem en oplevelse af at være sammen om at opbygge viden.
Øvelsen bruges til at præsentere meget stof på relativt kort tid. Øvelsen er effektiv til at lade alle elever fremlægge mundtligt i små (trygge) grupper på fem elever.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘plakatkarrusel’ (gennemføres i matrixgrupper), er:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Aktiviteten kan varieres i niveau ved valget af materiale, der skal fremlægges, og ved hvilke spørgsmål eleverne skal svare på i deres præsentation. Man kan eksempelvis udfordre eleverne ved at give dem datatunge artikler og bede dem forklare alle tabeller og grafer.
Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
Eleverne opbygger viden om forskellige perspektiver på vand.
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.
Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau.