Aktiviteter > Find og sortér planter
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Varighed: ca. 40 min.
Organisering: Eleverne arbejder for eksempel i grupper à fire. Gruppernes duge kan med fordel placeres i nærheden af læreren, så der er mulighed for at være i dialog med alle grupper på én gang.
Tidsrum | Hvad gør eleven | Hvad gør læreren |
Ca. 5 min. | Lytter | Igangsætter aktiviteten |
Ca. 25 min. | Finder forskellige blade og placerer dem på gruppens dug | Vejleder eleverne i at placere rigtigt på dugen samt vejleder i at finde findesteder |
Ca. 10 min. | Reflekterer i plenum over fund | Stiller reflekterende og opsamlende produktive spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel indeholde:
Præsentation af undersøgelsesspørgsmålet: Hvor mange forskellige slags blade I kan finde fra mindre planter og fra træer (større planter)?
Introduktion til aktiviteten:
Det kunne være måle- og tællespørgsmål som fx:
Det kunne også være sammenligningsspørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Målene med, at eleverne gennemfører undersøgelsesaktiviteten, kan således lyde:
Blandt pointerne er: Det kan godt være, at der er mange træer i skoven, men der er relativt få arter, hvorimod det forholder sig modsat for mindre planter.
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Undersøgelsesstedet kan være et hvilket som helst naturområde i skolens nærhed som for eksempel skovbryn, eng, park m.m. Det kan kan også være skolens matrikel, hvis denne rummer forskellige levesteder som buskads, træer, græsplæne, grøftekant, bede eller højbede for bare at nævne nogle eksempler. Hvis der kan vælges mellem flere forskellige steder at undersøge, så er et sted med læ og sol – for eksempel sydvendt – ofte det bedste valg.
Vælges for eksempel parker eller haver, så vær opmærksom på, at der som regel ikke kun er naturligt hjemmehørende planter, men også ofte et udbud af eksotiske blomster og træer.
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Aktiviteten bidrager til elevernes åbenlyse forundring. Eleverne skaber systemer i det, de observerer. Eleverne har i spillet 20 forskellige levende organismer foran sig som repræsentanter for planteriget, dyreriget og svamperiget. Eleverne sætter sprog på, hvad der karakteriserer planter, dyr og svampe.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Denne aktivitet bygger videre på aktiviteterne ‘Find og sortér dyr’ og ‘Find og sortér planter’. Det er de faglige pointer fra disse aktiviteter, der er omdrejningspunktet.
Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.