Aktiviteter > Forklar en påstand
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Denne aktivitet bygger videre på aktiviteterne ‘Find og sortér dyr’ og ‘Find og sortér planter’. Det er de faglige pointer fra disse aktiviteter, der er omdrejningspunktet.
Varighed: ca. 15 min.
Organisering: Eleverne arbejder parvis.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 7 min. | Lytter og diskuterer | Introducerer og styrer en diskussion samt understøtter med reflekterende produktive spørgsmål |
Ca. 8 min. | Illustrerer deres beviser ved at tale om, tegne og skrive på deres ark | Støtter eleverne |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
Det kunne være ræsonnerende spørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Aktiviteten giver lejlighed til, at eleverne bruger deres undersøgelseserfaringer og resultater til at skabe logiske naturfaglige forklaringer. En naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand og består af:
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Forklar en påstand’, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
‘Forklar en påstand’ kan bruges med evaluerende sigte, idet læreren kan danne sig indtryk af, hvordan eleverne er på vej mod målene for forløbet. I evaluering af elevers læring kan der med fordel indgå tre elementer:
Med afsæt i målene er der to kriterier for vurderingen:
Undervejs, mens eleverne tegner og skriver, kan læreren kigge eleverne over skuldrene samt lytte til deres indbyrdes dialog.
I forhold til kriteriet om kobling mellem teori og praksis kan konkrete tegn være:
I forhold til kriteriet om fagsprog kan konkrete tegn være:
Tegnene kan eventuelt noteres på stedet i et skema som det nedenfor. Der kan for eksempel sættes krydser, pile som ↑ → ↓ eller noteres noget, den enkelte elev siger.
Kriterier | Kobling mellem teori og praksis | Fagsprog | Eventuel efterfølgende vurdering eller opmærksom- hedspunkt | ||
Tegn | Inddrager deres konkrete undersøgelser: Siger noget om det | Inddrager deres konkrete undersøgelser: Skriver/tegner noget om det | Italesætter sammenligning af antal/mængde | Bruger fagsprog om organismer | |
Aisha | |||||
Bo | |||||
Christoffer | |||||
… |
Pilene kan bruges, hvis der ønskes en vurdering på stedet, som naturligvis er det hurtigste men samtidig mest komplekse. Krydser eller nedfældede ord/sætninger fra eleverne lægger op til en efterfølgende vurdering: Hvordan er dét, jeg så hos Aisha (tegnene), i forhold til det, der var målet, at hun skulle kunne (her udtrykt i kriterierne)?
Kolonnen til højre i skemaet kan tages i brug til denne eventuelle eksplicitte vurdering eller note til lærerens brug fremadrettet for at støtte elevens læreproces til for eksempel feedback.
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Aktiviteten bidrager til elevernes åbenlyse forundring. Eleverne skaber systemer i det, de observerer. Eleverne har i spillet 20 forskellige levende organismer foran sig som repræsentanter for planteriget, dyreriget og svamperiget. Eleverne sætter sprog på, hvad der karakteriserer planter, dyr og svampe.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.