Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand og klimaforandringer

    Vores drikkevand, vand til industri og landbrug kommer fra grundvandet og er pumpet op af jorden. Mange økosystemer, såsom åer, søer og våde engarealer, er desuden afhængige af grundvand.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lysbølger, proteiner og æggehvide

    Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
    hånd med bænkebidder

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Renseanlæg

    Vores forbrugsmønstre gør renseanlæg til en vigtig del af produktionen af drikkevand som ressource og levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Plast i havet

    Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Forelskelse

    Hvad sker der i os, når vi bliver forelskede?
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Impulsmomentbevarelse og bevægelse

    Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger?
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Natrium Kalium pumpen

    Hvordan virker nerver egentlig, og hvad er natrium-kalium-pumpen? Test din eller din kammerats følesans og beregn, hvor I er bedst til at føle henne. Find ud af, hvorfor opdagelsen af denne ‘pumpe’ var så stor en opdagelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Den vilde naturlog – mellemtrin

    Der er mere liv omkring dig, end du tror! Om levesteder, arter og biodiversitet.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Mad i rummet

    Hvorfor mon astronauterne ikke spiser almindelig mad, når de er i rummet? Rummad er altid på dåse, tørret, frosset, pakket i mærkelige vakuumposer…. Hvorfor mon det? I dette forsøg skal du opbevare mad på forskellig vis.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – fisk

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af fisk i Danmarks Naturkanon.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Det moderne menneske

    Formålet med denne øvelse er at udvide elevernes forståelse for det moderne menneskes vej til toppen af fødekæden og give dem en bedre fornemmelse for de mekanismer, der har været afgørende for menneskets udvikling, overtagelse og succes på Jorden gennem de sidste 12.000 år.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Virus og sporing af dette

    I dette eksperiment undersøger elever selv, hvor meget en virus som SARS-2 kan sprede sig – både til andre mennesker og til overflader. Du får en meget illustrativ forklaring på, hvorfor og hvordan værnemidler som afstand, handsker og mundbind virker.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Adaption og udvikling

    Forstå termen adaptation også kaldet tilpasning. Som en del af evolutionen er organismer nød til at følge med tiden, og tilpasse sig de omgivelser de lever i, da naturen løbende ændrer sig.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – svampe

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af svampe i Danmarks Naturkanon.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Havets geodiversitet

    Havbundens mangfoldighed, værdi og fortælling
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Alger som fødevare

    Alger laver fremtidens rummad. I denne undersøgelse skal du producere alger og se, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
    personer i vaders

    Undersøg jeres farvand: Indsaml

    Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
    Skip to content