Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Pendulkraft

    Mange ting kan beskrives på en anden måde end med ord. Det kan være med tegninger eller med formler, ligninger og tal. Det sidste kan man kalde matematiksprog. Her skal du bygge et pendul, der skal hjælpe dig med at forstå matematiksprog!
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandværk: Hvor kommerdrikkevandet fra

    Hvad foregår egentlig på et vandværk? Lær om forbrugsmønstre og produktion af rent drikkevand som en ressource og et levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Trådløs overførsel af strøm

    Vi bruger i forsøget to spoler til, helt trådløst, at forbinde en overklippet høretelefon igen. Vi ‘overfører’ lyd gennem luften ved hjælp af et magnetfelt dannet af spoler.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Lyd, tone og frekvens

    Når man rører rundt i en frisklavet kop kaffe, rammer skeen typisk siden af kaffekoppen, og det giver en klingende lyd. Men lyden ændrer faktisk tone, samtidig med at du rører rundt….
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel elektromotor

    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Planters behov for lys

    Planter laver fotosyntese. Fotosyntese betyder, at planterne bruger energien fra solens stråler til at omdanne kuldioxid og vand til ilt og sukker. I dette forsøg vil du få et indblik i, hvad der sker med plantefrø og planter, der ikke får lys.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Observer en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    CO2 s egenskaber

    CO2 er en tung gas – så tung, at sædebobler kan svæve på den. Her kan du få sæbebobler til at hoppe og svæve på et lag af CO2.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Fermentering og bakterier

    Projektet omhandler fermentering og mikroorganismer. Materialet indeholder separate teoretiske afsnit om mikroorganismer, evolution, fermentering, bioteknologiske værktøjer og bæredygtighed samt film, øvelser og masser af spørgsmål, som du kan øve dig med undervejs.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Virus og sporing af dette

    I dette eksperiment undersøger elever selv, hvor meget en virus som SARS-2 kan sprede sig – både til andre mennesker og til overflader. Du får en meget illustrativ forklaring på, hvorfor og hvordan værnemidler som afstand, handsker og mundbind virker.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    PH skala med hibiscus blomst

    Undersøg, hvordan man kan bruge knoppen fra en rød hibiscusblomst til at lave en farveskiftende pH-indikator.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Byg Selv Spektroskop.

    Byg Selv Spektroskop. Planeter, stjerner, palnetbaner, spektroskopi.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Kloak

    Kloakken er en vigtig spiller i produktionen af drikkevand som ressource og et levevilkår. Samtidig lærer den os noget om vores forbrugsmønstre.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Stamcellekød

    Vi står i disse år i global klimakrise og har oplevet en global fødevare­krise, der af de fleste ses som et varsel om, at verden står med enorme udfordringer i forhold til fremover at brødføde sin voksende befolkning. Stamcellekød kan være et blandt mange redskaber til at afbøde begge dele.
    grusgrav og gravemaskine

    Undersøg grusgraven

    Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Indstråling og drivhusgasser

    Som astronaut med varmesøgende ”night goggles” ville vi se jorden med en temperatur mellem -68 °C til -1 °C. Men det giver ikke en temperatur på +14 °C som er jordens gennemsnitstemperatur?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Flammefarver og spektrallinjer

    Flammefarver og spektrallinjer. Grundstoffer og atomer, kemiske forbindelser.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Vand fra månejord

    Lær om ændringer i materialers tilstand. Fortolk data og diskutér, hvordan tilstandsændringer er anderledes på månen sammenlignet med, hvad vi er vant til på jorden.
    indfangede insekter

    Bi-bliotek

    Læs om forskellige bi-arter og kriterier for at vælge dem i undervisningen i Bi-bliotek. 
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroorganismer: Gær og feber

    Hvad sker der når en person med sukkersyge får syreforgiftning? Og hvad er sukkersyge? Celler, gener, arv, arvelige faktorer, gentoknologi.
    Skip to content