Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Statisk elektricitet

    I dette forsøg skal du ved hjælp af usynlige energiformer flytte en sodavandsdåse.
    insekt i blomst

    Zoom ind på problemet

    Eleverne bliver introduceret for de vilde biers fantastiske verden. Samtidig afdækkes elevernes forforståelse af bier og problemstillingen, at bier er under pres, slåes an.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Masse og vægt

    I hverdagen vil de fleste mennesker nok sige, at en genstands ‘vægt’ og dens ‘masse’ bare er to forskellige måder at sige præcis det samme. Men de tager fejl! Undersøg her forskellen på en sodavands masse, og hvor meget den vejer. Eller med andre ord; vise forskellen mellem massen og vægten af en sodavand.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand

    Grundvand er vand, der findes nede i jorden (i undergrunden, deraf navnet). Grundvand dannes af regn og anden nedbør, der siver ned i jorden. Gå på opdagelse i grundviden om grundvand.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Fotosyntese og alger

    Alger laver fremtidens rummad. I denne undersøgelse skal du producere alger og se, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Knogler

    Knogler hos mennesket. Udviklet over mange år. Evolution, tilpasning og genetisk variation.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Bølger i mikrobølgeovn

    Når mikrobølgerne ledes ind i selve ovnen, vil de reflekteres fra alle ovnens metaloverflader. Dette skaber et kompliceret bølgemønster af konstruktiv og destruktiv interferens (stående bølger). For at måle dette kan man placere et materiale, der ændrer konsistens, når det opvarmes: fx skumfiduser, et lag af sandwichost eller chokoladestykker.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Sublimation

    Sublimation, stof og tilstandsformer. Materailer, molekyler og stofomdannelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Transitmetoden og exoplaneter

    Det kan være svært at observere exoplaneter direkte, derfor benytter man sig i langt højere grad af transitmetoden: Her udnyttes at exoplaneter der bevæger sig ind foran en stjerne absorberer noget af lyset fra stjernen. Opstilling præsenteret her kan benyttes til at demonstrere hvordan transitmetoden bruges til at detektere exoplaneter.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Sol som energi

    I dette forsøg skal du lave en ovn, der ikke bruger elektricitet, men i stedet udnytter solens energi. Denne type ovn kaldes en solovn. I fuld størrelse kan ovnen på en skyfri dag tilberede to til tre gryder med mad.
    grusgrav

    Hvad sker der ved grusgravning?

    Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel højtaler

    Forsøget demonstrerer, hvor simpelt en højttaler kan bygges, og hvordan lyd skabes af vibrationer. Forsøget er oplagt til byg-selv aktiviteter i en klasse.