Aktiviteter > Kend forskel på bier, hvepse og “wannabees”
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne skal finde forskelle og ligheder ved forskellige årevingede insekter. Eleverne sætter sprog på særlige kendetegn inden for morfologi og adfærd.
Varighed: 20 min.
Organisering: Eleverne arbejder i mindre grupper på fx tre
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Finder forskelle og ligheder mellem insekterne på elevarket | Understøtter eleverne med produktive spørgsmål |
Ca. 10 min. | Lytter og udfylder side to af elevark | Holder oplæg og understøtter eleverne |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
Spørg fx: “Hvor mange er blevet stukket af en bi, eller var det måske en hveps? Hvordan ser man forskel?”
Lad eleverne arbejde med side 1 af elevarket ‘Find forskelle mellem bier, hvepse og “wannabees” ved at tale sammen i grupper.
Saml op fælles, så eleverne får mulighed for at dele deres observationer med hinanden. Stil spørgsmål i klassen i form af produktive spørgsmål, som beskrevet i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne være opmærksomhedsfokuserende spørgsmål som fx:
Det kunne være måle- og tællespørgsmål som fx:
|
Fortæl eleverne om forskellen mellem gedehamse/hvepse, enlige bier, honningbier og svirrefluer, fx med udgangspunkt i boksen ‘Fakta om bier og hvepse’.
Lad eleverne udfylde side to af elevarket ‘Find forskelle mellem bier, hvepse og “wannabees” med deres bud på, hvordan de kan kende forskel på insekterne. Opfordr dem til at beskrive både morfologiske- og adfærdstræk.
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne skal finde forskelle og ligheder ved forskellige årevingede insekter. Eleverne sætter sprog på særlige kendetegn inden for morfologi og adfærd.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Kend forskel på bier, hvepse og “wannabees”’, kan således lyde:
Biers kendetegn
Vinger: 2 sæt
Følehorn: tydelige følehorn, antenner
Kropsfacon: tydelig lodden
Striber: ikke nær så tydelige som hvepsenes
Føde: blomsternektar og pollen
Adfærd: normalt er de ikke aggressive og stikker kun, hvis de føler sig stærkt
truede
Stik: bien mister sin brod ved stikket og dør. De kan derfor kun stikke én
gang. Stikker kun når den føler sig truet.
Særligt for honningbiens kendetegn
Honningbien har gule og brune striber.
Særlig for enlige bier
Jordbien har en meget svag brod, og stikker ikke mennesker.
Murbien kan stikke, men den skal provokeres for at gøre det.
Humlebiens kendetegn
Vinger: 2 sæt
Følehorn: tydelige, antenner
Kropsfacon: kraftige, buttede og meget behårede
Striber: findes i farver som gule, orange, sorte og hvide
Føde: blomsternektar og pollen
Adfærd: flyver på en helt speciel måde, hvor den bevæger vingerne i
ottetalskurver og slår 200 gange i sekundet, så vingerne nærmest virker som en propel.
Stik: humlebien har en glat brod og kan stikke flere gange ligesom hvepsen.
Men humlebien er ekstremt fredelig.
Hvepses kendetegn
Vinger: 2 sæt
Følehorn: tydelige følehorn, antenner
Kropsfacon: lang, glat og tynd krop med hvepsetalje
Striber: sorte og gule striber, der er meget mere markante end biens
Føde: blomsternektar, men i modsætning til bien spiser de også kød
Adfærd: meget mere pågående og aggressive
Stik: hvepsen mister ikke sin brod og kan derfor stikke igen og igen.
Der er 7 arter af gedehams, som vi i Danmark kalder hveps.
Svirrefluens kendetegn
Vinger: 1 sæt
Følehorn: små, næsten usynlige følehorn
Kropsfacon: –
Striber: antager farver og form som hvepse for at kunne afskrække fjender
Føde: blomsternektar og pollen
Adfærd: står stille i luften og bevæger sig i hurtige ryk
Antal stik: kan ikke stikke, da de ikke har nogen brod. Kan i tørre perioder sætte
sig på fx en hånd og suge fugt, hvilket kan føles ubehageligt.
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
I denne aktivitet omtaler vi bier, hvepse og wannabees. Mens bier og hvepse er fagligt korrekte overbegreber for to store årevingede insektgrupper, så er begrebet wannabees et kælenavn for de arter, der ligner af udseende eller har lignende adfærd. Svirrefluer anvender fx mimicry. Mimicry eller lighedsværn er, når et dyr efterligner et andet dyrs eller en anden organismes udseende for at beskytte sig mod fjender. Svirrefluer er fx helt ufarlige, men forsøger at fortælle omgivelserne noget andet ved at efterligne bier og hvepses udseende med deres sorte og gule advarselsfarver.
Det, som vi kender som en hveps, er en gedehams. Læs mere om gedehams på naturbasen Gedehams.
Læs mere om bier og hvepse på Biavlerforeningens hjemmeside ‘Bi eller hveps?’.
Morfologiske data retter fokus på et dyrs udseende, fx ‘hvordan den ser ud’, mens adfærdsdata drejer sig om, ‘hvad dyret gør’.
Eleverne opbygger viden om deres bi-art ved fx at søge information på internettet.
Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
Eleverne skal finde forskelle og ligheder ved forskellige årevingede insekter. Eleverne sætter sprog på særlige kendetegn inden for morfologi og adfærd.
Denne aktivitet bør udføres i biernes flyveperiode. Et overblik over dette kan fås ved at lade eleverne udfylde ‘Flyvetid for bier’. Det er et muligt udfald af observationen, at der slet ingen eller kun få bi-arter findes. I dette tilfælde, er det vigtigt, at det ikke betragtes som et nederlag, men som et reelt resultat.
Eleverne sætter deres specialiserede viden om bi-arter i spil og designer og anlægger selv levesteder for bier, dels ved at eksperimentere med fødegrundlag, dels ved at bygge redesteder.
Aktiviteten beskrives i fire dele
Læs om forskellige bi-arter og kriterier for at vælge dem i undervisningen i Bi-bliotek.