Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    CO2 s egenskaber

    CO2 er en tung gas – så tung, at sædebobler kan svæve på den. Her kan du få sæbebobler til at hoppe og svæve på et lag af CO2.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Varm luft

    I dette forsøg skal du demonstrere, hvordan varm luft stiger til vejrs ved at lave en miniraket af en tepose.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Liv kan opstå af ingenting

    Liv kan opstå af ingenting. Mikroskopisk liv. Liv, celler, eukaryoter, mikrorgansimer.
    elev opgave med tyggegummi

    Tyggegummi og chokolade

    Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau. 
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Observer en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Kulstofskredsløbet

    Carbons kredsløb. Kul/carbon som ressource.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav forvandlingsbur til sommerfugle

    Sommerfugle er flotte, farverige og fascinerende. De svæver elegant gennem luften eller sidder på en blomst og suge nektar. I kan selv lave et forvandlingsbur og opleve larverne blive til sommerfugle.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Kemisk analyse af gødningssalte

    Hvilke gødningsstoffer er der i kunstgødning, og udvaskningsproblemet. Vi skal begrænse vores forbrug af fx gødning. Kan økologi være en løsning?
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroskopisk liv i tre biotoper

    Mikroskopisk liv i tre biotoper. Dyr, levested, fødekæde og fødenet.
    dreng undersøger blomst

    Observér en bi

    Eleverne beskriver en bi ved at observere. Deres observation skærpes med udstyr og efterfølgende behandler de den indsamlede data ved at systematiser.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vand fra toilettet

    Kan man drikke vand fra toilettet? Lær om produktion og forbrugsmønstre ift. drikkevand som ressource og levevilkår.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Æggets indhold

    Æggets opståen og udviling. Evolution og tilpasning samt variation.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Vand som livsbetingelse og organismer

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Udligning af tryk og trykforskel i luft

    I dette forsøg kan du se, hvordan luft altid vil forsøge at udligne forskel i tryk. Der er fx højere tryk inden i en ballon, idet gummiet presser luften sammen.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Bakterier og resistens

    Bakterier og resistens. Miljømæssige faktorer, arvelige faktorer, organsimer.
    vandglas på sten

    Ekspert i vand på 15 min.

    Eleverne opbygger viden om forskellige perspektiver på vand.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Kloak

    Kloakken er en vigtig spiller i produktionen af drikkevand som ressource og et levevilkår. Samtidig lærer den os noget om vores forbrugsmønstre.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Laserlys

    Laserlys. Lys, bølgelængde.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Den antropocæne tidsalder

    Denne øvelse giver eleverne en bedre forståelse af den antropocæne tidsalder. Øvelsen vil give eleverne en visuel fornemmelse for mennesket påvirkning på jorden de seneste 30- 40 år, og endvidere lade dem diskutere og reflektere over menneskets indflydelse
    Skip to content