Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    indfangede insekter

    Bi-bliotek

    Læs om forskellige bi-arter og kriterier for at vælge dem i undervisningen i Bi-bliotek. 
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Overfladespænding

    Overfladespænding er grunden til, at dråber bliver helt runde, og at nogle dyr kan gå på vandet. Selvom man ikke kan se det, skyldes overfladespændingen, at vandmolekylerne, som vand består af, tiltrækker hinanden. I dette forsøg kan du bruge overfladespændingen til at snyde dine venner!
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektrisk ladning og magnetfelt

    Formålet med forsøget er at demonstrere elektriske ladningers afbøjning i et magnetfelt. En magnet holdes over en skål med vand, hvori der løber en elektrisk strøm. Vandet begynder at bevæge sig på tværs af strømretningen.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Geomorfologi

    Forstå hvorfor Danmark ser ud som det gør. Hvilken betydning har de seneste istider haft på udformningen?
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Masse og vægt

    I hverdagen vil de fleste mennesker nok sige, at en genstands ‘vægt’ og dens ‘masse’ bare er to forskellige måder at sige præcis det samme. Men de tager fejl! Undersøg her forskellen på en sodavands masse, og hvor meget den vejer. Eller med andre ord; vise forskellen mellem massen og vægten af en sodavand.
    elev laver opgave i hånden

    Forklar guldprøveresultater

    Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    DNA og allergi

    Velkommen til dette projekt om allergi. Projektet henvender sig til grundskolens 8.-10. klasse, og alle andre med en interesse i at vide noget om, hvorfor flere og flere mennesker udvikler allergier. Projektet forudsætter en lille smule basisviden om gener, DNA og celler.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Skru op for grøntsagerne

    Stop sult med grøntsager. Det er en bæredygtig måde at se fødevarer som ressourcer.
    illustration vedvarende energi

    Tal om energikilder

    Eleverne kategoriserer energikilder fra deres hverdag og fremhæver energikildernes fordele og ulemper fx i forhold til Jordens ressourcer og deres kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Satellitter

    På grund af tyngdekraften trækker Jorden i de satellitter, der kredser om den. Med dette forsøg ser du, hvordan de ikke falder ned, og du får også en idé om, hvordan man kan bruge denne viden til at lande et rumskib.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Den kosmiske kalender

    Forstå udviklingen af Universet, som opstod for 13,7 milliarder år siden. For at få et indtryk af det tidslige forløb den lange udvikling kan vi forestille os, at vi sammenligner Universets alder med det ganske almindelige tidsrum, der svarer til vores velkendte år.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Mikrobølgestråling

    Man kan meget nemt foretage sammenlignende målinger på, hvor meget stråling forskellige prøver absorberer i en mikrobølgeovn. Metoden består i at placere en “detektor” bestående af en afmålt mængde tempereret vand i et glas inde i mikrobølgeovnen