Aktiviteter > Tæl og sæt navn på dyr
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Organisering: Eleverne arbejder for eksempel i grupper à fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven | Hvad gør læreren |
Ca. 5 min. | Lytter til introduktionen og tager imod elevark og tuscher | Igangsætter aktiviteten og udleverer elevark og tuscher |
Ca. 20 min. | Finder dyr og tæller dem samt sætter streger på deres ark | Understøtter eleverne i at lede efter dyr samt at tælle op |
Ca. 5 min. | Reflekterer i plenum over deres registrering | Stiller reflekterende og opsamlende produktive spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel indeholde:
Præsentation af undersøgelsesspørgsmålet: Hvor mange dyr er der af hver slags?
Introduktion til aktiviteten:
Det kunne være måle- og tællespørgsmål som fx:
Det kunne også være sammenligningsspørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Målene med, at eleverne gennemfører undersøgelsesaktiviteten, kan således lyde:
Der findes ca. to millioner solsorte-ynglepar i Danmark.
Der findes ingen opgørelse af hvor mange individer, der er af hver slags smådyr. Men det må antages, at tallet er mange gange større end antallet af for eksempel solsorte.
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Aktiviteten bidrager til elevernes åbenlyse forundring. Eleverne skaber systemer i det, de observerer. Eleverne har i spillet 20 forskellige levende organismer foran sig som repræsentanter for planteriget, dyreriget og svamperiget. Eleverne sætter sprog på, hvad der karakteriserer planter, dyr og svampe.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Denne aktivitet bygger videre på aktiviteterne ‘Find og sortér dyr’ og ‘Find og sortér planter’. Det er de faglige pointer fra disse aktiviteter, der er omdrejningspunktet.
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.