Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Polymer – en række af molekyler

    Undersøg, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Biotopundersøgelse

    Undersøg, hvordan organismer i havet er tilpasset livet på lavt vand, og få indsigt i økosystemets fødenet og kulstofkredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Hvad er osmose?

    Osmose og omvendt osmose i salt og ferskvand. Stofomdannelse, molekyler og kemiske bindinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Curie punktet

    Hvad er curiepunktet? Eleverne laver et ‘Curiependul’ og undersøger selv med nikkeltråd, magneter og stearinlys, hvad curiepunktet er.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Livsbetingelser

    I dette forsøg skal I undersøge tre overfladeprøver fra en anden planet og se, om I kan afgøre, om der er tegn på liv på planeten.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – insekter

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af insekter i Danmarks Naturkanon.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Oplev naturen omkring os

    Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Lodrette haver og bæredygtigt landbrug – OBS et EiS forløb

    Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
    metalgenstande

    Navigér i narrativet

    Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Planter og lys

    Planter og lys. Fotosyntese, respiration, lys.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Pendulkraft

    Mange ting kan beskrives på en anden måde end med ord. Det kan være med tegninger eller med formler, ligninger og tal. Det sidste kan man kalde matematiksprog. Her skal du bygge et pendul, der skal hjælpe dig med at forstå matematiksprog!
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Rens muddervand med sand

    Sand kan bruges til filtrering i produktionen af vand som ressource.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroskopisk liv i tre biotoper

    Mikroskopisk liv i tre biotoper. Dyr, levested, fødekæde og fødenet.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Muslingefiltration

    Blåmuslinger lever af planktonalger og andre mikroskopiske organismer, som de filtrerer fra vandet. Det sker ved, at blåmuslingerne suger vand ind og leder det over gællerne, der også fungerer som et filter, som kan tilbageholde fødeemner. Nogle blåmuslinger filtrerer 2-3 liter vand i timen.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Lyd, tone og frekvens

    Når man rører rundt i en frisklavet kop kaffe, rammer skeen typisk siden af kaffekoppen, og det giver en klingende lyd. Men lyden ændrer faktisk tone, samtidig med at du rører rundt….
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Lysbølger, proteiner og æggehvide

    Et råt æg har gennemsigtig æggehvide. Hvis du koger ægget, så bliver æggehviden hvid. Men æggehviden kan faktisk blive gennemsigtig igen!
    elev tegner

    Forklar en påstand

    Aktiviteten giver lejlighed til, at eleverne bruger deres undersøgelseserfaringer og resultater til at skabe logiske naturfaglige forklaringer.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Jern og kobber

    Mineralske råstoffers dannelse: Jern og kobber
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Xylem og kapilærkraft

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandets kredsløb

    Lær om vandets kredsløb, som sikrer vores levevilkår. Vores forbrugsmønster gør vand til en ressource, der indgår i en produktion.
    Skip to content