Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    indfangede insekter

    Bi-bliotek

    Læs om forskellige bi-arter og kriterier for at vælge dem i undervisningen i Bi-bliotek. 
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav i rummet

    Lav som organisme, og deres rolle i økosystemet, og som en del af naturplejen og naturforvltningen.
    indsamlede blade

    Find og sortér planter

    Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Den vilde naturlog – indskoling

    Kig oppe, kig nede, kig under, kig ind i, kig bagved, kig på, kig imellem. Find dyr og planters levesteder.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på plankton

    I havets fødekæde kan planktonalger blive spist af dyreplankton, der også er plankton. Vandlopper og dafnier er dyreplankton ligesom fiskelarver og mange andre dyr. Hvis du kigger på en dråbe havvand i et mikroskop, kan du se, hvordan plankton ser ud i virkeligheden.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Vand som livsbetingelse og organismer

    Alt liv har brug for vand. Alle organismer har udviklet en måde at optage og fordele vand på. Eksperimentet viser, hvordan planters xylem fungerer. Kan I ændre på farven af en blomst ved at stille den i vand med frugtfarve? Og virker alle frugtfarver ens, eller er der forskel?
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Sanser

    Sanser hos mennesket. Udviklet over mange år. Evolution, tilpasning og genetisk variation.
    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Byg en meteorologi station

    Byg en meteorologistation og foretag målinger af regn, vindhastighed og lufttemperatur. Få en forståelse for årstider og vejrsystemer.
    faktaboks

    Elevernes egne problemstillinger

    Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Artssammensætning

    Øvelsen skal give eleven en generel forståelse af forskellige faktorer som påvirkes af klimatiske forandringer og som dernæst kan påvirke forskellige økosystemer og deres sammensætning.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Kemisk analyse af gødningssalte

    Hvilke gødningsstoffer er der i kunstgødning, og udvaskningsproblemet. Vi skal begrænse vores forbrug af fx gødning. Kan økologi være en løsning?
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Radioaktivitet, isotoper og bananer

    Radioaktivitet i bananer. Isotoper, Grundstoffer, radioaktivt henfald, grundstoffers omdannelse.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Bølger i mikrobølgeovn

    Når mikrobølgerne ledes ind i selve ovnen, vil de reflekteres fra alle ovnens metaloverflader. Dette skaber et kompliceret bølgemønster af konstruktiv og destruktiv interferens (stående bølger). For at måle dette kan man placere et materiale, der ændrer konsistens, når det opvarmes: fx skumfiduser, et lag af sandwichost eller chokoladestykker.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Find og sorter dyr

    Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Mindre madspild

    Fødevarer er en vigtig ressource. Hvis vi skal tænke bæredygtighed, skal vi arbejde med økologi og med at mindske madspild.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Massefylde af ‘luftarter’

    Balloner fyldt med forskellige luftarter vil enten stige til vejrs eller synke alt efter massefylden af luftarten i ballonen i forhold til luften udenom, men hvad hvis massefylden er den samme?