Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Plast som materiale

    Aktivitetsbank erkendelse 2 - Naturvidenskabens ABC

    Fugt i fundamentet

    Hvordan kan det være, at store, solide bygninger kan styrte sammen? Det har noget med jordbundsforholdene at gøre, og det kan I undersøge med denne aktivitet.
    pose med flamingokugler

    Find massefylden

    Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel elektromotor

    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Evolution

    Darwins teori for evolution herunder naturlig selektion, genetisk variation, mutation, genotype og fænotype.
    kort over sted i Danmark

    Hvor er der grus i vores lokalområde?

    Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Sanser

    Sanser hos mennesket. Udviklet over mange år. Evolution, tilpasning og genetisk variation.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Planter i rummet

    Hvilke planter er bedst egnede til at gro i rummet, og er de gode kilder til ernæring for astronauter? Lær om planter. Hvilke dele er spiselige, og hvad er egentlig forskellen på grøntsager, frugter og frø?
    grusgrav

    Hvad sker der ved grusgravning?

    Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
    insekt i blomst

    Viden om bier og blomster

    Eleverne opbygger viden om deres bi-art ved fx at søge information på internettet.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Biodiversitet – idékatalog

    Idékatalog til mere biodiversitet i Københavns Kommune – sammen med børnene.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Liv kan opstå af ingenting

    Liv kan opstå af ingenting. Mikroskopisk liv. Liv, celler, eukaryoter, mikrorgansimer.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Græsningsfødekæde

    I skal se hvilken gruppe, der kan lave den længste græsningsfødekæde i klassen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Statisk elektricitet

    I dette forsøg skal du ved hjælp af usynlige energiformer flytte en sodavandsdåse.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Friktion og kuglelejer

    Friktion og kuglelejre. Gnidningsmodstand, molekyler, fundmentale naturkræfter.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Curiependulet

    Hvad er curiepunktet? Eleverne laver et ‘Curiependul’ og undersøger selv med nikkeltråd, magneter og stearinlys, hvad curiepunktet er.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    DNA i banan

    Formålet med øvelsen er at give eleverne mulighed for at se DNA strenge med det blotte øje.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Grundstoffer, en samling af aktiviteter

    Med udgangspunkt i egne undersøgelser, iagttagelser og eksperimenter, skal eleverne i dette forløb opnå viden om det periodiske system og dets opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    DNA hindbær

    DNA i hindbær. Planteceller, DNA, kromosmer.
    Skip to content