Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektromagnet

    Undersøg, hvor stærk en elektromagnet I kan bygge med ledning og søm, og om andet end søm kan bruges.
    personer i vaders

    Undersøg jeres farvand: Indsaml

    Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Svampe

    Svampe som organisme, og deres rolle i økosystemet, og som en del af naturplejen og naturforvltningen.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Mikroorganismer: Gær og feber

    Hvad sker der når en person med sukkersyge får syreforgiftning? Og hvad er sukkersyge? Celler, gener, arv, arvelige faktorer, gentoknologi.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Varme og kulde, luft

    Måske har du lagt mærke til, at luften bevæger sig i to forskellige retninger, når du åbner vinduet for at lufte ud. Den varme luft strømmer ud for oven, og den kolde luft kommer ind for neden. Dette skyldes, at varm luft fylder mere end den kolde. I dette forsøg skal du forsøge at puste en ballon op ved hjælp af temperatur.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Liv i mos

    Mikroskopisk liv i mos. Dyr, organismer, økologisk nische, hjemmehørende arter.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Lodrette haver og bæredygtigt landbrug – OBS et EiS forløb

    Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
    elever kigger i mikroskopper

    Undersøg jeres farvand: Behandl data

    Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Lav i rummet

    Lav som organisme, og deres rolle i økosystemet, og som en del af naturplejen og naturforvltningen.
    nedgravet vandkar med sten

    Lav et levested

    Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
    elever undersøger skovbund

    Undersøg shelterpladsen

    Eleverne udforsker mulighederne på en shelterplads – enten på en lokal shelterplads eller via kort. Med udgangspunkt i shelterpladsen forklarer de vandets kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Grundstoffer i smartphone

    Grundstoffer i en smartphone. Grundstoffernes periodiske system, molekyler, atomer, kemiske bindinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Betingelser for liv

    I dette forsøg viser vi, at der dannes en gas, når gær fodres med sukker. Det er gassen kuldioxid (carbondioxid), der forkortes CO2. I forsøget puster gassen en ballon op og får ballonen til at flyde ovenpå i et glas med vand.
    insekt i blomst

    Viden om bier og blomster

    Eleverne opbygger viden om deres bi-art ved fx at søge information på internettet.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Find og sorter planter

    Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektrisk ladning og magnetfelt

    Formålet med forsøget er at demonstrere elektriske ladningers afbøjning i et magnetfelt. En magnet holdes over en skål med vand, hvori der løber en elektrisk strøm. Vandet begynder at bevæge sig på tværs af strømretningen.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Potentiel og kinetisk energi

    Lavt et zink-karbon-batteri
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Hvad er osmose?

    Osmose og omvendt osmose i salt og ferskvand. Stofomdannelse, molekyler og kemiske bindinger.
    gryde med damp

    Demoforsøg fordampning

    Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kig på blade

    Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
    Skip to content