Aktiviteter > Kig på blade
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Organisering: Eleverne arbejder fx i grupper á fire
Tidsrum | Hvad gør eleven | Hvad gør læreren |
Ca. 10 min. | Finder blade i området | Præsenterer undersøgelsesspørgsmål og opgaven |
Ca. 15 min. | Reflekterer over deres blade | Stiller reflekterende og produktive spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel indeholde:
Præsentation af undersøgelsesspørgsmål: Hvilke forskelle og ligheder er der på blade?
Det kunne være sammenligningsspørgsmål som fx:
Det kunne være opmærksomhedsfokuserende spørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at skærpe elevernes iagttagelsesevne, ved at de bliver opmærksomme på forskelle og ligheder på blade.
Målet med, at eleverne gennemfører ‘Kig på blade’, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Undersøgelsesstedet kan være et hvilket som helst naturområde i skolens nærhed som for eksempel skovbryn, eng, park m.m. Eller det kan være skolens matrikel, hvis denne rummer forskellige levesteder som buskads, træer, græsplæne, grøftekant, bede eller højbede for bare at nævne nogle eksempler.
Hvis der kan vælges mellem flere forskellige steder at undersøge, så er et sted med læ og sol – for eksempel sydvendt – ofte det bedste valg.
Blade adskiller sig fra hinanden på mange måder. Det kan for eksempel være:
Det er ikke som sådan meningen, at eleverne skal lære at sige “den har elliptisk bladform”, men ovenstående karakteristika ved blade kan skærpe lærerens blik for forskellene og dermed danne udgangspunkt for de opmærksomhedsfokuserende spørgsmål, som læreren kan stille undervejs i elevernes arbejde.
Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
Aktiviteten bidrager til elevernes åbenlyse forundring. Eleverne skaber systemer i det, de observerer. Eleverne har i spillet 20 forskellige levende organismer foran sig som repræsentanter for planteriget, dyreriget og svamperiget. Eleverne sætter sprog på, hvad der karakteriserer planter, dyr og svampe.
Undersøgelsesaktiviteten har til formål at få eleverne til at observere fokuseret ved brug af sanser og iagttagelsesudstyr. Eleverne skal forstå, at det er nødvendigt at stille skarpt på det, der ønskes observeret, og at alle ikke erfarer det samme, selv om de kigger på det samme. Aktiviteten er med til at give et indblik i elevernes forforståelse og hverdagsforestillinger.
Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
Denne aktivitet bygger videre på aktiviteterne ‘Find og sortér dyr’ og ‘Find og sortér planter’. Det er de faglige pointer fra disse aktiviteter, der er omdrejningspunktet.
Eleverne skal observere variationen inden for planter ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags “mindre planter” (som her dækker over urter, græsser og små buske), end der findes større planter (her træer).
Eleverne skal observere variationen inden for dyr ved at erfare, at der findes mange flere forskellige slags smådyr end forskellige slags større dyr. Der findes for eksempel langt flere insektarter end fuglearter.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at sætte ord på kendetegn ved dyr, planter og svampe.