Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    nedgravet vandkar med sten

    Lav et levested

    Eleverne skal identificere egnede levesteder for dyr, og bagefter skal de selv bygge sådanne.
    Aktivitetsbank erkendelse 7 - Naturvidenskabens ABC

    Plast, PVC og halogener

    Der findes mange forskellige slags plast. Nogle af dem kan være sundhedsskadelige, hvis de bruges som fødevareemballage. Hvilken slags plast er din madkasse lavet af?
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Fermentering og bakterier

    Projektet omhandler fermentering og mikroorganismer. Materialet indeholder separate teoretiske afsnit om mikroorganismer, evolution, fermentering, bioteknologiske værktøjer og bæredygtighed samt film, øvelser og masser af spørgsmål, som du kan øve dig med undervejs.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Forskellighedsdug

    Værktøj til at kortlægge arter og få øjenene op for biodiversitet blandt de yngste.
    Aktivitetsbank erkendelse 9 - Naturvidenskabens ABC

    Impulsmomentbevarelse og bevægelse

    Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger?
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Simpel elektromagnet

    I denne aktivitet skal du bygge en simpel elektromagnet.
    insekt i blomst

    Vær naturens stemme

    Eleverne skal påtage sig rollen som artsambassadør. De skal være talsperson og repræsentant for hver deres bi-art og skabe opmærksomhed om og muligheder for levesteder for deres bi-art.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Insekter med fremtid i

    Naturgrundlaget rummer alternative ressourcer – fx kan insekter bruges til produktion af fremtidens bæredygtige fødevarer.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Flogiston-teorien

    Flogistonteorien. Forbrænding af materialer – og er der forskel på bæredygtige og ikke-bæredygtige materialer?
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Anlæg et sommerfuglebed

    Anlæg et sommerfuglebed og øg biodiversiteten. Levesteder, truede arter, biotop og population.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Drivhuseffekten

    Drivhuseffekten og klimaforandringer. Den globale opvarmning.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Grundvand som ressource

    Grundvand som ressource. Genbrug af vand og vands kredsløb.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Kulstofskredsløbet

    Carbons kredsløb. Kul/carbon som ressource.
    elev tegner

    Forklar en påstand

    Aktiviteten giver lejlighed til, at eleverne bruger deres undersøgelseserfaringer og resultater til at skabe logiske naturfaglige forklaringer.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Tæl og sæt navn på dyr

    Undersøgelsesaktiviteten guider eleverne et spadestik dybere i deres egne observationer og bidrager til, at eleverne begynder at anvende artsnavne.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Tyngdekraft

    Tyngdekraft på jorden og i rummet. Kraft, kræfter, fundamentale naturkræfter.
    Aktivitetsbank erkendelse 3 - Naturvidenskabens ABC

    Mineraler

    Geologer bruger mineraler til at identificere sten og klipper. Ved at bestemme sammensætningen af mineraler i stenen, kan man finde ud af hvordan og hvornår stenen eller klippen er blevet dannet.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Planeter og sol

    Du ved sikkert, at Solen har en meget stor tyngdekraft, som trækker i alt her i Solsystemet. Hvorfor trækkes Jorden ikke ind i Solen?
    Skip to content