Aktiviteter

    Vælg den erkendelse, du ønsker at arbejde med, eller bliv inspireret af den samlede liste af aktiviteter. Aktiviteterne kan bruges på tværs af uddannelsestrin, afhængig af hvordan du iscenesætter aktiviteten og hvor høj grad af frihed, du giver dine elever. Kig efter progressionsordene i den korte aktivitetsbeskrivelse, for at se hvilket emne, den er særligt oplagt til.

    • Erkendelse

    • Platform

    • Nulstil søgning

    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Stjerner

    Hvorfor fødes en stjerne? Stjerner, solsystem, planetbaner, universet.
    faktaboks

    Elevernes egne problemstillinger

    Målet med aktiviteten er, at eleverne kan formulere en problemstilling med tilhørende undersøgelsesspørgsmål, der kan besvares med undersøgelser og/eller modelarbejde, som start på deres selvstændige arbejde med klassens fokusområde.
    svamp på tallerken

    Undersøg, hvordan bakterier lever på jorden

    Eleverne undersøger hvordan bakterier lever under forskellige forhold, ved at dyrke dem og udsætte dem for forskellige påvirkninger.
    Aktivitetsbank erkendelse 6 - Naturvidenskabens ABC

    Al liv hænger sammen

    Måske har du set et stamtræ, som viser menneskeabernes udvikling? Man kan også bygge stamtræer, som viser alle de andre arters udvikling, og deres slægtskab med hinanden.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Liv på månen

    Lær om vigtigheden af at have et ly, der kan beskytte mod ydre forhold. Design og byg jeres egen månebase.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Universets udvidelse og Hubbles lov

    Universets udvidelse. Solsystemet, galakser og universets opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 10 - Naturvidenskabens ABC

    Solsystemets dannelse

    Solsystemets dannelse og meteorit, meteorid og meteor. Planeter, solsystem, universet, Big Bang, universets opbygning.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Stråling, planter og Mars

    Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde ‘strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår’. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
    Aktivitetsbank erkendelse 5 - Naturvidenskabens ABC

    Evolution

    Darwins teori for evolution herunder naturlig selektion, genetisk variation, mutation, genotype og fænotype.
    Aktivitetsbank erkendelse 8 - Naturvidenskabens ABC

    Elektromagnetisk fjeder

    Elektricitet og magnetisme. Elektromagnetisme, fundementale naturkræfter, elektromagnetiske spektrum.
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Kanon – padder og krybdyr

    Danmarks Naturkanon skal hjælpe os med at lære noget mere om vores natur. Den skal også give os lyst til at opleve og undersøge vores nære verden. Her i bogen kan I lære mere om de 12 arter af krybdyr og padder i Danmarks Naturkanon. God
    Aktivitetsbank erkendelse 4 - Naturvidenskabens ABC

    Fototropisme og gravitropisme

    Hvad er fototropisme og gravitropisme? Hvordan registrerer planter, hvor der er lys, og hvordan ved de, hvilken vej de skal vokse? I dette eksperiment undersøger I, om det er lys, der får blomster til at åbne og lukke sig, eller om fx temperatur også har indflydelse. Se om I kan stresse planterne ved at tvinge dem til en anden døgnrytme.
    Aktivitetsbank erkendelse 1 - Naturvidenskabens ABC

    Vandværk: Hvor kommerdrikkevandet fra

    Hvad foregår egentlig på et vandværk? Lær om forbrugsmønstre og produktion af rent drikkevand som en ressource og et levevilkår.
    citron og piller

    Ekspert i vitaminer på 15 min.

    Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer. 
    Skip to content