Aktiviteter > Undersøg materialers egenskaber
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
Til hver gruppe skal der bruges:
Til hver prøvestation skal der bruges 2-4 af hver:
Varighed: ca. 35 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 25 min. | Undersøger materialeprøverne og bliver fortrolig med undersøgelsesmetoder | Introducerer undersøgelsesmetoder, passer prøvestation og understøtter |
Ca. 10 min. | Analyserer og reflekterer over deres resultater | Samler op på resultater af elevernes undersøgelser |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Sådan roterer grupperne mellem prøvestationerne:
|
Det kunne fx være opmærksomhedsfokuserende og sammenligningsspørgsmål:
|
Observation | Elektrisk ledende | Varmeledende | Magnetisk | Massefylde | |
Kobber | Hårdt rødligt | Ja | Hurtig | Nej | 8,93 g/cm3 |
Jern | Hårdt gråt | Ja | Langsom | Ja | 7,88 g/cm3 |
Aluminium | Hårdt gråt | Ja | Hurtig | Nej | 2,7 g/cm3 |
Bly (giftigt) | Hårdt gråt | Ja | Langsom | 11,3 g/cm3 | |
Glas | Hårdt gennemsigtigt | Nej | Ikke | Nej | 2,2 – 2,5 g/cm3 |
Guld | Blødt gult skinnende | Ja | Hurtig | 19,3 g/cm3 |
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde. Det forudsættes, at eleverne kender til massefylde, fx at de har arbejdet med Find massefylden.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Det kan være en fordel at have fundet materialer frem og opstillet prøvestationerne på forhånd. Samtidig kan det være en god ide at skrive nummer og titel på hver prøvestation:
At lade eleverne selv cirkulere mellem prøvestationer giver dem et flow i deres undersøgelser og forstærker deres oplevelse af at være en slags ‘videnskabsfolk’.
For læreren giver det mulighed for at have en begrænset gruppe elever omkring sig til dels at sikre forsøgsopstillingen og dels at kunne kommunikere med få elever ad gangen. Derudover skal der benyttes færre materialer, da ikke alle grupper skal bruge det hele samtidigt.
Det kan være forskelligt fra elev til elev, hvornår de mærker, at stangen er blevet varm. Derfor er det inddelt i intervaller fx fra 0 < x < 45 sekunder, 45 < x < 90 sekunder og slet ikke.
Det kan måske være nødvendigt at justere på disse intervaller i forhold til elevernes målinger, specielt for aluminium, der gerne skal kategoriseres som hurtig i skemaet.
Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.