Aktiviteter > Find massefylden
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
Til hver gruppe
Varighed: 45 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Reflekterer og diskuterer | Understøtter refleksion og diskussion |
Ca. 25 min. | Undersøger og finder massefylde med udgangspunkt i ting med samme rumfang | Introducerer og understøtter undersøgelse |
Ca. 25 min. | Undersøger og finder massefylde med udgangspunkt i ting med forskelligt rumfang | Lytter ved de enkelte grupper efter hvilken forståelse af fagordene rumfang, vægt og massefylde eleverne giver udtryk for |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Find massefylden’, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Det er en god ide først at veje genstanden, inden man sænker den ned i vandet. Vandet kan have indflydelse på vægten, og man undgår at genstanden evt. suger vand til sig.
Vil man gerne beregne massefylden af lidt større ting, der ikke kan være i et 100 mL måleglas, kan man benytte et overløbskar og et måleglas på fx 10 mL til at opsamle vandet i. Alternativt kan man lave sit eget ‘overløbskar’ af fx et 250 mL bægerglas, der fyldes helt op med vand og placeres i en en større beholder fx et 1000 mL måleglas. Vandet, der løber over i den store beholder, kan måles i fx et 10 mL måleglas.
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.