Aktiviteter > Navigér i narrativet
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
Varighed: Ca. 30 + 35 + 35 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Engagerer sig i historien | Introducerer historien og viser guldprøver |
Ca. 20 min. | Observerer og beskriver egenskaber | Introducerer begrebet ‘egenskab’ og understøtter eleverne |
Ca. 6 min. | Reflekterer over observationen | Samler op ved tavlen |
Ca. 25 min. | Undersøger og bliver fortrolig med undersøgelsesmetoder | Introducerer undersøgelsesmetoder, passer prøvestation og understøtter |
Ca. 10 min. | Analyserer og reflekterer over deres resultater | Samler op på resultater af elevernes undersøgelser |
Ca. 25 min. | Undersøger guldprøve | Introducerer guldprøvetest, passer prøvestation og understøtter |
Ca. 10 min. | Analyserer og reflekterer over deres resultater | Samler op på resultater og guldprøvetest |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Det kunne fx være opmærksomhedsfokuserende spørgsmål:
|
Materiale | Observation | ||||
Kobber | Hårdt rødligt | ||||
Jern | |||||
Alminium | |||||
Bly | Blødt gråt | ||||
Glas | |||||
Det kunne fx være sammenligningsspørgsmål:
|
Materiale | Observation | Elektrisk ledende | Magnetisk | Varmeledende | Massefylde |
Kobber | |||||
Jern | |||||
Alm | |||||
Bly | |||||
Glas | |||||
Guld | Blødt gyldent | Ja | Nej | Hurtig | 19,3 |
Det kunne fx være opmærksomhedsfokuserende og sammenligningsspørgsmål:
|
Det kunne fx være sammenligningsspørgsmål:
|
Det kunne fx være ræsonnerende spørgsmål:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Navigér i narrativet’, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Der skal være to forskellige slags guldprøver, eleverne skal finde svar på. Det vil dog være hensigtsmæssigt at hver gruppe for hver én guldprøve at teste. Det kan gøres ved, at der er seks grupper, tre grupper med guldprøver af den ene slags og tre med guldprøver af den anden slags.
Guldprøverne skal være af de samme materialer, som eleverne udfører undersøgelser med. Til forundersøgelserne kan eleverne benytte materialeprøver/stænger fra fx fysiksamlingen. Men det vil nok ikke blive vel modtaget hos fysiklærerne, hvis man maler disse med guldmaling.
‘Guldprøverne’ kan fx skaffes via håndværk og design (metalsløjd) eller hos pedellen. Det er også muligt at købe i lokale byggemarkeder. Det kunne fx være kobberrør, gevindstang (jern/magnetisk,) aluminiumsskinne (gardinstang) eller lignende. Sav/klip fx et kobberrør ud i mindre stykker. Det er vigtigt, at ‘guldprøverne’ har en størrelse, der vil kunne være i de bægerglas/måleglas, som benyttes til at bestemme massefylden.
Guldprøverne spraymales med guldspray. Gør det gerne mindst én dag før, så spraymalingen er hærdet. Vælges der jern, kan guldprøven godt blive lidt klistret, når den testes for varmeledeevne.
For at kunne teste for elektrisk ledeevne, er det nødvendigt på forhånd at skrabe et lille område/plet fri, for at krokodillenæbene kan få kontakt til metallet, og ikke guldmalingen. Guldmalingen er ikke elektrisk ledende. Det kan fx være på denne størrelse . Mal pletten med sort tusch, så eleverne ikke kan se selve materialet. Italesæt over for eleverne, at det er ved de sorte mærker, at de skal teste elektrisk ledeevne.
Observation | Elektrisk ledende | varmeledende | Magnetisk | Massefylde | |
Kobber
|
Hårdt rødligt
|
Ja
|
Hurtig
|
Nej
|
8,93 g/cm3 |
Jern
|
Hårdt gråt
|
Ja
|
Langsom
|
Ja
|
7,88 g/cm3 |
Aluminium
|
Hårdt gråt
|
Ja
|
Hurtig
|
Nej
|
2,7 g/cm3
|
Bly (giftig)
|
Blødt gråt
|
Ja
|
Langsom
|
Nej
|
11,3 g/cm3
|
Glas
|
Hårdt gennemsigtigt | Nej | Ikke | Nej | 2,2 – 2,5 g/cm3 |
Guld
|
Blødt gult skinnende
|
Ja
|
Hurtig
|
Nej
|
19,3 g/cm3 |
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.