Aktiviteter > Forklar guldprøveresultater
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Varighed: 20 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper à to.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 8 min. | Deltager i diskussionen | Introducerer opgaven og styrer en diskussion af faglige beviser for påstande samt understøtter med reflekterende produktive spørgsmål |
Ca. 12 min. | Skriver brev med deres forklaringer | Støtter eleverne |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Det kunne fx være ræsonnerende og opmærksomhedsfokuserende spørgsmål:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Naturfaglig forklaringTermen ‘naturfaglig forklaring’ kan forstås således: En naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand og består af:
Eleverne skriver deres eget bevis på en naturfaglig påstand med udgangspunkt i deres egne resultater og observationer fra deres undersøgelser. Et eksempel i denne aktivitets sammenhæng kunne være: Påstand: “Den er ikke lavet af guld…” |
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Forklar guldprøveresultater’, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
‘Forklar guldprøveresultater’ kan bruges med evaluerende sigte, idet læreren kan danne sig indtryk af, hvordan eleverne er på vej mod målene for forløbet. I evaluering af elevers læring kan der med fordel indgå tre elementer:
I forhold til målene om at eleverne skal kunne identificere materialer og undersøge materialers egenskaber samt analysere undersøgelsesresultaterne, vurderes det:
I forhold til målet om at eleverne bruger fagord til at forklare karakteristika ved materialer, vurderes det:
Undervejs, mens eleverne skriver, kan læreren kigge eleverne over skuldrene samt lytte til deres indbyrdes dialog.
Konkrete tegn kan være:
Der kan kigges efter tegn på to måder: Undervejs mens eleverne skriver og fører en dialog om det, de skriver, samt når brevene er færdige og kan læses af læreren. Det anbefales, at eleverne arbejder sammen to og to, fordi der ikke kan være så mange elever aktive i skriveprocessen ad gangen. Samtidig kan det være givtigt at have en makker at “tænke højt” sammen med.
Tegnene kan eventuelt noteres i et skema som det nedenfor på stedet og i al hast. Der kan fx sættes krydser, pile som ↑ → ↓ eller noteres noget, den enkelte elev siger.
Kriterier | Sammenligner materialeegenskaber | Inddrager egne undersøgelser | Anvender relevante fagord | Eventuel efterfølgende vurdering eller opmærksom- hedspunkt |
Tegn | Siger/skriver et materiales navn eller en egenskab | Siger/skriver noget de så, mærkede, fandt ud af m.m. | Siger/skriver fagord | |
Aisha | ||||
Bo | ||||
Christoffer | ||||
… |
Pilene kan bruges, hvis der ønskes en vurdering på stedet, som naturligvis er det hurtigste men samtidig det mest komplekse. Krydser eller nedfældede ord/sætninger fra eleverne lægger op til en efterfølgende vurdering: Hvordan er det, jeg så hos Aisha (tegnene), i forhold til det der var målet, at hun skulle kunne (her udtrykt i kriterierne)? Kolonnen til højre i skemaet kan tages i brug til denne eventuelle eksplicitte vurdering eller note til lærerens brug fremadrettet for at støtte elevens læreproces fx til feedback.
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.