Aktiviteter > Undersøg shelterpladsen
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne udforsker mulighederne på en shelterplads – enten på en lokal shelterplads eller via kort. Med udgangspunkt i shelterpladsen forklarer de vandets kredsløb.
Ved besøg på shelterplads
Kamera (fx i mobiltelefon)
Papir og blyant til notater
I klassen
Varighed: 30 min. ved besøg.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum |
Hvad gør eleven? |
Hvad gør læreren? |
Ca. 20 min. |
Udforsker adgangen til vand |
Understøtter eleverne |
Ca. 10 min. |
Fortæller om vandets kredsløb |
Understøtter eleverne |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Lad eleverne udforske adgangen til vand:
På en lokal shelterplads, fx ved at eleverne dokumenterer ved at tage billeder og/eller tegne en skitse over pladsen.
Ved fx at studere videoen fra Shelterplads, Hegnet Tåsinge og Kort over shelterplads.
Brug produktive spørgsmål til at få eleverne til at reflektere og undersøge, som beskrevet i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne være opmærksomhedsfokuserende og måle- og tællespørgsmål som fx:
|
Lad eleverne genopfriske deres viden om vandets kredsløb ved at lade dem forklare, hvordan deres løsningsforslag indgår i og påvirker vandets kredsløb på shelterpladsen. “Hvordan tror I, jeres løsningsforslag påvirker vandets kredsløb her på shelterpladsen?”
Har eleverne ikke tidligere arbejdet med vandets kredsløb, så giv dem en kort introduktion fx med udgangspunkt i en model fra natur/teknologi-bøger eller denne lille film Vandets kredsløb.
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne udforsker mulighederne på en shelterplads – enten på en lokal shelterplads eller via kort. Med udgangspunkt i shelterpladsen forklarer de vandets kredsløb.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Undersøg shelterpladsen’ kan således lyde:
at eleverne får et indblik i de fysiske forhold og rammer, der er på en shelterplads
at eleverne får sat deres viden om vandets kredsløb i spil i en autentisk situation.
Aktiviteten kan gennemføres på to måder:
Ved besøg på en lokal shelterplads
Med kort over en fiktiv shelterplads
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne kategoriserer energikilder fra deres hverdag og fremhæver energikildernes fordele og ulemper fx i forhold til Jordens ressourcer og deres kredsløb.
Eleverne udfører forskellige illustrationsforsøg, der illustrerer adskillige sammenhænge med betydning for opvarmning af vand ved hjælp af solenergi samt måder at isolere på.