Aktiviteter > Undersøg jeres farvand: Behandl data
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
Målinger af temperatur og iltindhold i havet blev formentlig foretaget på stedet på ekskursionen (farvet rødt i skemaet nedenfor). Eventuelt er målingen af saltholdigheden også foregået på ekskursionen (hvis refraktometer blev benyttet), ligesom næringsstofferne kan være målt på stedet (farvet gult). Om alt gik vel, har grupperne data på fra målinger ved hjælp af elevarket ‘Notér jeres data fra havet’.
I det følgende skitseres delaktiviteter, der bearbejder ekskursionens øvrige indsamling af data og fysisk materiale (farvet grønt). Eleverne guides til at skrive de data, der fremkommer ved dagens arbejde ind samme sted: I elevarket ‘Notér jeres data fra havet’.
Delaktivitet | Udføres hvor? | Materiale | Vejledning til fremgangsmåde |
Alt fremgår tillige af aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’
– for uddybning se nederst ‘Hvad kan ellers være rart at vide’ |
|||
Mål iltindhold | Prøver tages på ekskursionen og analyseres på stedet | Datalogger med iltsensor | Beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’.
Læs om fremgangsmåde i ‘Mål ilt og temperatur’ fra Skoleskibet Ry |
Mål temperatur | Termometer – enten på snor eller indbygget i vandprøvehenter | Beskrevet i aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’. | |
Mål saltindhold | Enten tages prøver på ekskursionen og analyseres på stedet
Eller hjembragte vandprøver analyseres på skolen |
Enten refraktometer på ekskursionen
eller på skolen, diverse udstyr til enten inddampning, fældning, undersøgelse af ledningsevne eller massefylde |
‘Måling af salt i havet’ fra Hovedet i Havet og/eller ‘Måling af salinitet’ fra Havet i Skolen |
Mål næringsstoffer | Vandanalyse-kuffert eller teststave (stix) til fosfat, ammonium, nitrat og nitrit.
Hvis teststave: Også målebægre, fx 250 ml i plast eller syltetøjsglas |
‘Måling af P og N i rensedammen’ fra Skoven i Skolen | |
Lav et liglagen | Hjembragte bundprøver, tang og havvand opstilles på skolen til et illustrationsforsøg, der står i 10 dage eller mere | Fra ekskursionen
Bundprøver Rådnende tang Havvand Øvrigt Akvarier – 1 pr. gruppe |
Læs mere om ‘Liglagen’ fra Hovedet i havet.
Find en udførlig beskrivelse af fremgangsmåde i ‘Lav jeres eget ‘liglagen’ af svovlbakterier’, også fra Hovedet i Havet |
Varighed: Ca. 30-60 min. afhængig af, hvor mange af delaktiviteterne, der blev analyseret på stedet på ekskursionen (de gult markerede), og om man lader alle grupper gennemføre alle delaktiviteter, eller de fordeles på grupperne, så der er bedre tid til de enkelte delaktiviteter, men hver elev til gengæld får konkret erfaring med færre undersøgelser.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire. Mangler eleverne at gennemføre de gult markerede, kan delaktiviteterne mål saltindhold, mål næringsstoffer og lav et liglagen organiseres som tre stationer, som grupperne cirkulerer imellem.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Lytter til lærerens instruktion | Viser eleverne, hvordan det konkrete udstyr virker |
Enten ca. 20 min. | Opstiller med sin gruppe illustrationsforsøget ‘Lav et liglagen’
Fotodokumenterer opstillingen |
Instruerer i opstillingen af illustrationsforsøget |
Eller ca. 20 min. ved hver station – fx 60 min. i alt inklusiv skift | Cirkulerer med sin gruppe mellem de tre stationer:
Fotodokumenterer eventuelt undersøgelserne Noterer data i elevarket ‘Notér jeres data fra havet’. |
Befinder sig ved den/de mest instruktionskrævende station(er) |
Lærerens instruktion, inden eleverne cirkulerer mellem stationerne, kan fx komme ind på:
Hvad karakteriserer vores farvand mht. ilt, temperatur, saltindhold og næringsstoffer i sammenligning med andres data?
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Undersøg jeres farvand: Bearbejd data’, der består af fem mulige delaktiviteter, kunne således lyde:
Under ‘Hvad skal der bruges?’ skitseres de fem delaktiviteter enkeltvis, idet der kan plukkes den eller de delaktiviteter ud, som vurderes at passe.
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
I filmen ‘Rie fortæller om CTD’en ombord på Dana’ vises selve det store måleapparat, som sænkes ned gennem vandsøjlen. Rie fortæller, at forskerne samtidig kan sidde inde i laboratoriet og monitere. Dette skal formentlig forklares for eleverne: Monitere = monitorere = overvåge/holde øje med. Forskerne får data om både iltholdighed, saltholdighed og temperatur på én gang ved de forskellige dybder i vandet.
CTD’en er altså en professionel vandprøvehenter, som lærere (og evt. elever) kan læse mere om via ‘Vandhenter – CTD’ fra Hovedet i Havet og ‘Vandhenteren’ fra Virtuel Galathea 3.
CTD står for:
C | Conductivity | Ledningsevne | Ledningsevne fortæller om saltholdigheden (også kaldet saliniteten) i vandet |
T | Temperature | Temperatur | |
D | Depth | Dybde | Trykket måles, der omregnes til dybde |
Følgende fremgår også af aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’:
Det særlige udstyr, som skal bruges til de fem målinger/indsamlinger kommer i reglen med detaljerede instruktioner, der vil være lærerhenvendt, og som er specifikke for det pågældende udstyr, hvorfor vi ikke kommer nærmere ind på det her. Her kommer derimod en række praktiske tips og forslag til hjemmelavede løsninger til den lærer, der enten ikke har erfaring med denne slags undersøgelser, eller ikke har udstyret og/eller mangler mulighed for at købe eller låne det:
Måling af temperatur foretages lettest ved hjælp af en særlig vandprøvehenter, hvis denne har indbygget termometer. Ellers kan en hjemmelavet version være en snor (tyndt reb) med et vandbestandigt og robust termometer samt et lod af en art (fx sten med hul i, lille anker eller et gammeldags metallod). Det kan være en fordel at slå knude for hver meter på snoren/rebet, så man kan aflæse ca. hvor langt nede temperaturen måles.
Måling af saltindhold kan gøres ved hjælp af mindst fem forskellige metoder, der har det til fælles, at der skal hentes vand op fra havet. Dette gøres som nævnt ovenfor lettest ved hjælp af en særlig vandprøvehenter. Har man ikke en sådan til rådighed, kan en hjemmelavet version være en spand med snor (tyndt reb) i, fx 5 liters spand som kan købes med tætsluttende låg eller 1 liters spande fra fx yoghurt, hvor det også er hensigtsmæssigt at gemme låget. Kun én af metoderne er hensigtsmæssig ude på selve ekskursionen: Måling med refraktometer. De andre fire metoder, som er inddampning, fældning, undersøgelse af ledningsevne og massefylde foregår tilbage på skolen. Derfor er det nødvendigt at tage havvand med hjem fra ekskursionen.
Måling af næringsstoffer foretages også med udgangspunkt i en vandprøve, der enten tages ved hjælp af vandprøvehenteren eller en spand med snor i – se ovenfor. Medmindre det er meget dårligt vejr på ekskursionsdagen kan analysen af vandprøven fint foregå på stedet. Der kan enten bruges et vandanalysesæt, hvor der er forskellige reagenser til ammonium, nitrat og nitrit samt fosfor. Sættet indeholder som regel også pH-indikator. Det er lidt en smagssag, hvad der skal undersøges for. Fosfor, nitrat og nitrit er (sammen med iltindhold) det, der kan sammenlignes med i det kort med datapunkter fra Havet i Skolen, som eleverne bl.a. skal sammenligne deres egne data med, når de er tilbage på skolen. Derfor kan disse næringsioner være oplagte at måle. Ønsker man, at eleverne opnår erfaring med at måle pH også, kan det medtages. Et alternativ til vandanalysesættet med reagenser er teststave også kaldet stix, hvor man blot dypper et engangsplaststykke og aflæser værdien med det samme.
Måling af iltindhold foregår ved hjælp af en datalogger med iltsensor. Nogle modeller kan måle både temperatur og iltindhold på én gang, hvorfor to af de stationer, som eleverne cirkulerer imellem, kan slås sammen.
Indsamling af bundsediment kan foregå ved hjælp af en speciel bundprøvehenter. Alternativt kan en hjemmelavet løsning være en lang stang (evt. teleskopstang, fx én man bruger til malerruller), hvorpå man fastgør en overskåret plastflaske – gerne én af de faste, der har været sodavand i. Man kan bruge bundenden, der monteres med hullet opad ved hjælp af plastikstrips og gaffatape (hvoraf det sidste naturligvis ikke holder evigt i kontakten med vand). På den måde får man lavet en meget lang “suppeøse”, der kan bruges til at hente bundsedimentet op med.
Det særlige udstyr kan købes hos de forhandlere, som mange skoler i forvejen køber naturfagsudstyr hos. Noget af udstyret er ganske bekosteligt, og der kan med fordel lånes udstyr via lokale naturvejledere – se nedenfor. Visse forhandlere af elektronisk udstyr til hjemmet udbyder også flere-i-én digitale vandmålere (til bl.a. saltholdighed og temperatur) til billige penge. Disse har Astra ikke afprøvet.
Følgende fremgår også af aktivitetsvejledningen ‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’:
‘Undersøg jeres farvand’ er her iscenesat som en undersøgelse af typen observation, som beskrevet nærmere i ‘Typologi indenfor undersøgelser’ på testoteket.dk.
Kendetegnende for observation er, at “elever udfører praktisk arbejde for at lede efter bl.a. mønstre, ligheder, forskelle og detaljer ved at lave omhyggelige, systematiske registreringer af det, man kan sanse. Ofte anvendes udstyr til at forstørre, måle, tælle m.m.”
I de to dele af ‘Undersøg jeres farvand’ (‘Undersøg jeres farvand: Indsaml’ og ‘Undersøg jeres farvand: Behandl data’) foretager eleverne en række målinger af forskellige forhold i havvandet. De benytter således forskellige undersøgelsesteknikker: Bundprøvetagning, vandprøvetagning, iltmåling, temperaturmåling, kemisk vandanalyse med fokus på P og N og salinitetsbestemmelse. I forbindelse med disse undersøgelsesteknikker bringes en mængde måleudstyr i anvendelse.
Overordnet set gennemfører eleverne dette praktiske arbejde for at sammenligne deres farvand med data fra Østersøen, som forskere finder frem til. Dvs., at de kommer til at lede efter forskelle og ligheder mellem deres farvand og Østersøen, og mellem deres data og forskernes.
‘Lav et liglagen’ med den forudgående bundprøvetagning er en undersøgelse af typen illustrationsforsøg, som beskrevet nærmere i ‘Typologi indenfor undersøgelser’ på testoteket.dk.
Eleverne undersøger ved brug af kort og modeller de geografiske forhold i Østersøen, der gør Østersøen til brakvandsområde.
Eleverne eksperimenterer med, hvilken betydning vandets temperatur og indhold af salt har for, hvordan det vil fordele sig i vandmassen.
Eleverne sammenligner deres egne data fra undersøgelserne af eget farvand med forskernes data fra bl.a. Østersøen.
Eleverne skal opnå førstehåndserfaring med en række undersøgelsesteknikker, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand.
Eleverne engageres i casen om torskebestanden i Østersøen ved at gennemføre dissektion af torsk ud fra et undersøgelsesspørgsmål, der sætter fokus på torskenes lever.