Aktiviteter > Beskriv materialers anvendelse
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.
Varighed: Ca. 60 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Reflekterer over og observerer materialer i klassen | Introducerer aktiviteten og understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 20 min. | Søger efter information om deres materiale | Understøtter eleverne i deres søgning |
Ca. 15 min. | Skriver svar til Professor Guldberg | Understøtter eleverne |
Ca. 15 min. | Læser højt for hinanden og deler deres viden om materialer | Understøtter eleverne |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Det kunne være opmærksomhedsfokuserende spørgsmål som fx:
Det kunne også være problemfremsættende spørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne bliver klogere på, hvad forskellige materialer kan bruges til, og hvordan materialers egenskaber kan udnyttes.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Beskriv materialers anvendelse’, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne gør sig erfaringer med fire forskellige teknikker til at belyse materialers egenskaber. De undersøger for egenskaberne elektrisk ledeevne, varmeledeevne, magnetisme og massefylde.
Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
Eleverne argumenterer skriftligt for deres konklusion på ‘guldprøven’ med udgangspunkt i deres undersøgelseserfaringer og -resultater. De benytter evidens til at understøtte deres forklaring.
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.