Aktiviteter > Demoforsøg fordampning
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
Varighed: ca. 30 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Svarer på de indledende spørgsmål | Stiller de indledende spørgsmål |
ca. 10 min | Observerer forsøgsudførelsen og noterer resultaterne | Udfører eksperimentet |
Ca. 5 min. | Tegner en forklaring på mikroskopisk niveau | Observerer elevernes tegninger |
ca. 10 min | Opstiller en supergraf over eksperimentet | Guider og hjælper med at afklare evt. spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Fordampning af vand, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne opbygger viden om forskellige perspektiver på vand.
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.