Aktiviteter > Eksperimentér med salt og temperatur
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne eksperimenterer med, hvilken betydning vandets temperatur og indhold af salt har for, hvordan det vil fordele sig i vandmassen.
Pr. gruppe:
Varighed: 60 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter og reflekterer | Introducerer og præsenterer problemstilling |
Ca. 20 min. | Planlægger opstilling, formulerer hypoteser og gennemfører eksperiment, del 1 | Understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 10 min. | Reflekterer | Samler op og præsenterer de særlige forhold, der gælder i Østersøen |
Ca. 20 min. | Planlægger opstilling, formulerer hypoteser og gennemfører eksperiment, del 2 | Understøtter med produktive spørgsmål |
Ca. 5 min. | Lytter og reflekterer | Samler op |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Brug produktive spørgsmål til at få eleverne til at reflektere, som beskrevet i det didaktiske værktøj ‘Stil produktive spørgsmål’.
Det kunne være opmærksomhedsfokuserende, måle- og tælle– eller sammenligningsspørgsmål som fx:
|
Brug ‘Præsentation liv og død i Østersøen’ slide 23 og find yderligere information i Hav- og fiskeribiolog kapitel 2 s. 9, ‘Vandets massefylde’ samt i lærerressourcen ‘Fakta, medieklip og litteratur om Østersøen’.
Eksperimentet kan fx udføres således:
![]() |
På billedet ses:
Rød ballon: Varmt fersk vand Orange ballon: Varmt salt vand Blå ballon: Koldt fersk vand |
Det varme salte vand (orange) ligger en lille smule lavere/er tungere end det kolde ferske vand (blå), der ligger højere/er lettere.
Det viser, at saltkliner er stærkere end temperaturkliner. |
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne eksperimenterer med, hvilken betydning vandets temperatur og indhold af salt har for, hvordan det vil fordele sig i vandmassen.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ’Eksperimentér med salt og temperatur’, kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Ønsker man at arbejde med koncentrationer, kan eleverne fremstille saltvand i de forskellige koncentrationer, der er i og som tilstrømmer Østersøen og så eksperimentere med dem.
Undersøgelserne kan også udføres som illustrationsforsøg i ‘Et fantastisk trick med vand‘ fra testoteket.dk
Eleverne undersøger ved brug af kort og modeller de geografiske forhold i Østersøen, der gør Østersøen til brakvandsområde.
Eleverne eksperimenterer med, hvilken betydning vandets temperatur og indhold af salt har for, hvordan det vil fordele sig i vandmassen.
Eleverne sammenligner deres egne data fra undersøgelserne af eget farvand med forskernes data fra bl.a. Østersøen.
Eleverne bearbejder data og indsamlet fysisk materiale, idet de kortlægger fysiske og kemiske forhold i deres eget farvand og sammenligner med forskeres data fra Østersøen.
Eleverne engageres i casen om torskebestanden i Østersøen ved at gennemføre dissektion af torsk ud fra et undersøgelsesspørgsmål, der sætter fokus på torskenes lever.