Aktiviteter > Hvilken rolle spiller grus i beton
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.
Varighed: 90 min. + 35 min. i næste lektion
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Lytter og bidrager til ideer | Introduktion til opgaven |
Ca. 20 min | Arbejder i grupper med design af undersøgelse | Vejleder i grupperne |
Ca. 45 min. | Arbejder i grupper med undersøgelserne | Vejleder i grupperne |
Ca. 15 min. | Oprydning | Superviserer oprydningen |
Ca. 5 min | Lytter | Introducerer metode for test |
Ca. 15 min | Arbejder i grupper med test af betonstængers styrke | Vejleder |
Ca. 5 min | Oprydning | Superviserer oprydningen |
Ca. 10 min | Opsamling | Stiller spørgsmål |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan fx være:
Det kunne være spørgsmål som fx:
|
Det kunne være spørgsmål som fx:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion. Målet med aktiviteten er, at:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.