Aktiviteter > Hvor er der grus i vores lokalområde?
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Varighed: 90 min.
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på tre eller fire personer.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 10 min. | Bringer deres forforståelse i spil | Spørger |
Ca. 10 min. | Lytter og bidrager | Introducerer og spørger |
Ca. 10 min. | Undersøger jorddatakort | |
Ca. 5 min. | Ser animationer | |
Ca. 10 min. | Arbejder med jorddatakort | |
Ca. 5 min | Optager video | |
Ca. 5 min | Skriver om interessemodsætninger | |
Ca. 10 min | Deltager i opsamling | Opsamler |
Brug den gennemgående præsentation ‘Grus i maskineriet slide 12-16
Vejledningen kan fx være:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider, og målet med aktiviteten er, at eleverne kan:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Om andre kort og animationer:
Det er relevant at gå til GEUS, når det handler om kort, og her finder man det jordartskort, DinGeo trækker på. Kortet fra DinGeo er kun valgt, fordi det erfaringsmæssigt er hurtigere for eleverne at få til at fungere.
Skole Gis har mange ressourcer, som kan anvendes af dig som lærer eller af eleverne afhængig af den vinkling, som deres problemstilling får. Især skal denne Story Map Cascade om landskabsdannelse under Weichsel nævnes.
Junior Geologerne har også en del powerpoints og øvelser, der taler ind i den overordnede problemstilling. Disse er især relevante:
Lektionerne ‘Istiden’, ‘Råstoffer – forbrug og verdensmål’ samt ‘Sand og grusressourcer i Danmark’ med tilhørende øvelser er også relevante enten som del af elevernes lektier, som opsamling eller til den individuelle del – afhængigt af elevernes vinkling af problemstilling.
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.