Aktiviteter > Tyggegummi og chokolade
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau.
Varighed: ca. 20 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til introduktionen | Sætter opgaven i gang |
ca. 5 min | Formulerer en hypotese i gruppen | Observerer |
ca. 5 min | Tygger tyggegummi og blander med chokolade | Understøtter eleverne med spørgsmål |
Ca. 10 min. | Tegner en forklaring på mikroskopisk niveau |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne opbygger viden om hydrofile og hydrofobe stoffer og øver sig på at beskrive, hvad der sker på makroskopisk og mikroskopisk niveau.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘tyggegummi og chokolade’, kan således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Eleverne opbygger viden om opstilling af et simpelt forsøg og får træning i at se, hvad der giver præcise målinger.
Eleverne opbygger viden om forskellige perspektiver på vand.
Eleverne opbygger viden om forskellige vitaminer.
Aktiviteten skal engagere eleverne og give dem hjælp og lejlighed til at træne deres fagsprog og styrke forståelse af de 10 naturvidenskabelige erkendelser. Desuden er øvelsen en god måde at træne elevernes formidling på, og den giver dem en oplevelse af at være sammen om at opbygge viden.