Aktiviteter > Undersøg grusgraven
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Vejledning
Materialer og aktivitetsvejledning
Fra forløbet:
Eleverne skal aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav.
Varighed: 180 min
Organisering: Eleverne arbejder i grupper på fx fire.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 15 min. | Eleverne læser artsoplæg og understreger information, der fortæller noget om artens levevis. | Understøtter eleverne i at forstå og afkode, hvor der er væsentlig information at trække ud. |
Ca. 30 | Eleverne formulerer et eller flere arbejdsspørgsmål, der giver anledning til at udvælge en eller flere relevante undersøgelser. | Understøtter eleverne i at formulere et arbejdsspørgsmål, der giver anledning til at foretage en eller flere relevante undersøgelser. |
Ca. 135 min | Undersøgelser foretages i grusgraven | Understøtter elevernes undersøgelser og udfordrer dem, fx i forhold til antal nødvendige undersøgelser, muligheder for variabler, fejlkilder |
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan med fordel forløbe således:
Det kunne være spørgsmål som fx:
Det kunne også være andre spørgsmål som fx:
Eller sammenligningsspørgsmål:
|
Faglig forklaring
Elevernes udbytte
Eleverne skal i aktiviteten foretage en række relevante biologiske og geologiske feltundersøgelser i en grusgrav. Eleverne får præsenteret små korte skriftlige oplæg om udvalgte arter, der kan træffes i en grusgrav. Oplæggene danner baggrunden for, at eleverne udvælger og foretager relevante undersøgelser med afsæt i egne arbejdsspørgsmål. Eleverne skal ikke finde arterne, men undersøge om der er potentiale for, at arterne kan leve i grusgraven. Undersøgelserne bidrager til, at eleverne får viden om det helt særlige landskab, der er i en grusgrav og det dyre- og planteliv, der er tilpasset næringsfattige og lysåbne forhold. Eleverne får ikke foræret de undersøgelser de skal foretage, men der gives en masse hjælp til at lede dem på sporet af en brugbar undersøgelse, som de selv finder og tilpasser. En vigtig pointe, når man skal forstå sammenhængen mellem en biotop og en arts tilstedeværelse er, at hvis en art har tre krav til sit levested, fx sandet jord, solrige områder og adgang til piletræer – så nøjes arten ikke med de to af kravene. Alle betingelser skal være til stede.
Målene med, at eleverne gennemfører aktiviteten ‘Undersøg grusgraven’ kunne således lyde:
Inspiration
Ekstramaterialer til dig som lærer
Af sikkerhedsgrunde er mange aktive grusgrave ikke åbne for besøg, men der findes mange “gamle” grusgrave, som ikke er i brug, hvor der kan aflægges besøg. Som alternativ kan ethvert andet sandet gruset areal bruges som erstatningsbiotop.
Eleverne kigger på jorddatakort og animationer af istider.
Ud fra et ark med en masse “vidste du” kan eleverne generere problemstillinger.
Eleverne kan fremstille en sammenhængende model af, hvad der sker i grusgraven, når man starter grusgravning, under selve grusgravningen og når grusgravningen er afsluttet.
Eleverne støber betonstænger med forskellige mængder af grus og et andet erstatningsmateriale og tester styrken i næste lektion.